Sonos kan gøre din højttaler ubrugelig
Tager du imod en rabat på 30 procent fra Sonos, bliver din gamle Sonos enhed ubrugelig efter 21 dage. Fortryder du er det bare ærgerligt.
En sand shitstorm rejser sig i disse dage mod den amerikanske højttalergigant Sonos. Årsagen er et ombytningsprogram, hvor ejere af ældre Sonos-produkter tilbydes 30 procent rabat på købet af en ny Sonos højttaler.
En Sonos Play:5 (første generation) udløser eksempelvis 119,70 dollars i rabat ved køb af en Sonos Move.
Rabatten frigives ved at sætte den gamle Sonos højttaler i en såkaldt ”Recycle Mode”. Der er tale om en særlig selvdestruktionstilstand, hvor produktet efter 21 dage bliver inaktivt og efterfølgende IKKE vil kunne genaktiveres.
OBS! Pas nu på…
Sonos mener det ret alvorligt, når de skriver, at produktet IKKE kan genaktiveres. Hvis du kommer til at sætte det i Recycle Mode, så er der INGEN vej tilbage. Uanset hvordan du henvender dig til Sonos, så er det slut for produktet.
På Twitter har jeg set flere personer forsøge at råbe Sonos support op. Brugerne har aktiveret Recycle Mode og fortrudt, men der er det for sent. Sonos kan (eller vil) ikke stoppe nedtællingen.
Så pas på med at aktivere denne tilstand, blot fordi du er nysgerrig. Jeg har personligt ikke nogen produkter i mit Sonos system, der kan ombyttes. Derfor jeg kan ikke selv finde funktionen og se hvordan den præsenteres – eller om muligheden findes i Danmark.
Ifølge Sonos er det produkterne Play:5 (Gen 1), Connect og Connect Amp, som aktuelt er en del af ombytnings- og rabatprogrammet.
Når produktet er i genbrugstilstanden skal det ikke sendes retur til Sonos, men blot afleveres på eksempelvis en genbrugsstation. Det har allerede åbnet for fusk, hvor brugere deaktiverer produktet, scorer rabatten og sælger den ubrugelige højttaler til intetanende købere.
ANMELDELSE: Lyt med her før du køber Sonos Move
Planlagt forældelse?
Udover problemstillingen med at en Sonos enhed kan gøres ubrugelig fra centralt hold, så åbner sig en helt anden diskussion på blandt andet Twitter. Diskussionen handler om det miljømæssige aspekt ved at velfungerede produkter underkastes en slags planlagt forældelse og gøres ubrugelige uden de fejler noget.
Sonos er generelt kendt for at producere langtidsholdbare produkter. I denne sag ses også holdninger om, at Sonos har svært ved at sælge nye enheder, da de gamle holder ”i for lang tid”. Derfor mener nogle af debattørerne, at Sonos upgrade-tilbud og deaktivering handler om at tvinge gamle produkter ud af markedet – og få folk til at købe nyt.
Ssagen har på ganske få dage fået temmelig meget opmærksomhed. Det bliver interessant hvorvidt Sonos vil ændre kurs i sagen.
Sagen begyndt at rulle på Twitter den 27. december 2019, da Ralph Waldo Cybersyn åbnede sagen.
Sonos varsler prisstigning i USA
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Det værste ved sagen er, ifølge min mening, Sonos uvilje til at genaktivere produkter. Trods alt er det nok blot en backlisting af produkterne på Sonos’ servere. De 21 dage burde være en fortrydelsesperiode. Når det er sagt, så synes jeg i øvrigt det er tåbeligt at ødelægge produkter, som ikke fejler noget.