Apple reagerer på batteri-reparationssag

Uautoriseret service af batteriet på en ny iPhone udløser en træls information til ejerne, har Apple bekræftet.

Hvis du får udskiftet batteriet på din iPhone hos et mobilværksted, der ikke har en autorisation fra Apple, fortæller telefonen dig, at batteriet ikke kunne bekræftes som værende fra Apple.

Derfor vil informationer om batteriets stand og maksimum kapacitet ikke være tilgængelig.

Dette skrev vi om tidligere på ugen.

Opdagelsen kom fra iFixit, der kunne bekræfte denne besked i softwaren på iPhone Xs, iPhone Xs Max og iPhone Xr samt iOS 12 eller iOS 13 beta.

Nu reagerer Apple med et officielt statement, som er sendt til flere medier. I dette slår Apple fast, at de har sidste år introducerede en funktion, der oplyser brugerne om, at deres iPhone batteri ikke kan bekræftes – altså hvis det ikke er skiftet på et autoriseret værksted.

Det er sket for at beskytte kunderne mod batterier af dårlig kvalitet, lyder det fra Apple.

Du kan se det fulde statement herunder.

APPLE-STATEMENT: “We take the safety of our customers very seriously and want to make sure any battery replacement is done properly. There are now over 1,800 Apple authorized service providers across the United States, so our customers have even more convenient access to quality repairs.  Last year we introduced a new feature to notify customers if we were unable to verify that a new, genuine battery was installed by a certified technician following Apple repair processes. This information is there to help protect our customers from damaged, poor quality, or used batteries which can lead to safety or performance issues. This notification does not impact the customer’s ability to use the phone after an unauthorized repair”.

Apple bekræfter identiteten af batteriet via en microcontroller fra Texas Instruments i batteriet. Det kan lade sig gøre at flytte chippen fra Texas over på et nyt batteri, men dette skulle være en temmelig besværlig proces, lyder det blandt andet fra Rene Richie på YouTube.

Mere til historien

I Danmark udføres der autoriseret service af Apples produkter hos blandt andet Humac. Mentech A/S og Care1.


Avatar

Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.