Prisen skal ikke gælde ”for altid”
Selvom teleselskabet lover, at prisen ”gælder for altid” behøver de ikke overholde løftet forevigt, viser en ny afgørelse.
I 2012 kørte det 3-ejede lavpriselskab Oister en kampagne, hvor de lovede, at prisen ville gælde ”for altid”. Fem år senere løb teleselskabet fra løftet og hævede priserne – også for de kunder, som var blevet lovet ”for altid” da de tegnede abonnementet.
Nogle kunder blev rasende og enkelte klagede til Teleankenævnet og Forbrugerombudsmanden. Teleankenævnet giver nu de tre klagende kunder ret i, at fremgangsmåden ikke var i orden. Nu får de hver en kompensation på 1.000 kroner.
Nævnet tvinger ikke Oister til at skrue priserne tilbage til 2012-niveauet hvor kampagnen kørte.
I Teleankenævnet er der tale om tre prøvesager. Derfor er det i første omgang kun disse tre kunder, som vil modtage kompensationen.
Forbrugerrådet Tænk mener, at Oister skal kompensere langt flere kunder. Det skriver Ekstra Bladet.
Ifølge Tænk skal kunderne skrive til Oister og bede om at få kompensationen på de 1.000 kroner. Betaler teleselskabet ikke kan man klage til Teleankenævnet.
Oister har imidlertid ikke tænkt sig at sende penge tilbage til kunderne. Du kan læse Oisters svar her. Teleselskabet fremhæver, at de ”fortsat er bedst til prisen”.
Slutteligt kan vi konkludere, at et teleselskab forholdsvist ustraffet kan slippe afsted med at love noget, der på den lange bane ikke overholdes.
Forbruger betalte 4.000 for et abonnement og klagede
Mere til historien
Tilbage i 2017 beskrev vi også sagen, og stillede spørgsmålet: Kan en pris glæde ”for altid”?