Samsung vil angribe kineserne med en ny M-serie

En ny billigserie, Samsung Galaxy M, skal hjælpe Samsung mod kinesisk pres på mobilmarkedet.

Samsung mærker, som mange andre, konkurrencen fra de kinesiske producenter som Huawei, OnePlus, Xiaomi samt flere andre, og sydkoreanerne sidder ikke på hænderne. Ifølge Reuters planlægger Samsung en ny modelserie kaldet ”M”.

Den nye serie vil bestå af Samsung Galaxy M10, Galaxy M20 og Galaxy M30, skriver Tech.no.

Vi skal i første omgang ikke forvente M-serien i vores markedsområde, da Samsung planlægger en lancering kun i Indien, som er verdens næststørste mobilmarked.

Ifølge Reuters er specifikationerne ikke kendte, men Samsung ventes at fokusere på batterikapacitet og hurtigopladning. Designet er hentet fra topmodellerne. Det vil sige en stor skærm med tynde skærmrammer – konceptet er meget værdi for pengene.

Prissætningen er fra 10.000 til 20.000 rupees. Det svarer til priser fra lige under 1.000 danske kroner og op til omkring 2.000 kroner. Telefonerne skal sælges via Samsungs egen webshop samt hos Amazon i Indien. 

Galaxy M vil altså ikke være at finde i de 250.000 detailbutikker eller over 2.000 eksklusive butikker, som Samsung har adgang til i landet.

M-serien skulle rette sig mod de indiske såkaldte ”millennials” – også kendt som ”generation Y”.  Denne generation beskrives ofte som mennesker, der bruger og er fortrolige med digitale teknologier, medier og kommunikation.

De seneste par år er der for alvor kommet fart på mellemklassen samt den nedre del af mellemklassen. Hen over årerne er teknologierne fra topmodellerne gledet ned gennem fødekæden. Det betyder nu, at du kan finde meget interessante telefoner i prisklasserne fra 1.500 til 3.000 kroner.

Senest har jeg her på MereMobil.dk anmeldt Motorola One (cirka 2.000 kroner), Nokia 5.1 Plus (cirka 1.500 kroner) og Nokia 8.1 (cirka 3.000 kroner). Det er ikke verdens bedste smartphones, men du får rigtig meget mobil for pengene.

Samsung Galaxy S10 lanceres den 20. februar

Mere til historien

Samsungs mobilsalg i Indien var 373.5 milliarder dollars i den 12 måneders periode, der sluttede i marts 2018, skriver Reuters.

Tags: ,

Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.