Mobilkøberne vil have simple funktioner
USA: En ny undersøgelse viser, at mobilkøberne er mere interesseret i basale funktioner end af smarte gimmicks.
Mobilproducenterne arbejder på at udvikle så mange spændende og interessante funktioner som overhovedet muligt. Alt fra ansigtsgenkendelse, AR og Virtual Reality. Men når det kommer til stykket, er det vigtigste for mobilkøberne faktisk simple ting.
Dét der er vigtigt for de fleste er god batteritid, brugervenlighed, nok hukommelse, god holdbarhed og godt kamera.
Det er i hvert fald sådan det forholder sig ifølge analysefirmaet Morning Consult, som har undersøgt dette.
Undersøgelsen er foretaget ved at spørge 1.894 amerikanske mobilejere, hvilke funktioner de ønsker sig mest i en ny telefon. Og trods mange mobilproducenter benytter funktionerne til, at ”sælge” produkterne ved en lancering. Ja. Så er det altså umiddelbart mere basale funktioner, der er vigtige for mobilkøberne.
– 3 ting du ikke vidste om mobilsalget i Danmark
Mobilkøberne er til basale funktioner
I takt med at smartphones har gjort deres indtog, har mobilbrugerne også vænnet sig til, at telefonerne skal lades op hver dag eller hver anden. Havde man mobil i starten af 00’erne, så husker man formentlig der var strøm til flere dages brug.
Batteriet er også noget, som 95 procent af de adspurgte finder vigtigt.
Næsten ligeså vigtigt for mobilkøberne er brugervenligheden. Dette var der 93 procent af de adspurgte som svarede. Mens 90 procent svarede, at hukommelse og lagerplads var vigtigt.
Mobiltelefonerne i dag smadres også alt for nemt. 88 procent svarede at holdbarhed er vigtigt. Mens kameraet kvalitet kom ind på femtepladsen, da 86 procent synes det er vigtigt.
Vi skal ned på mellem 30 og 40 procent, som synes alt det mobilproducenterne fremhæver er vigtigt. Det er ting som fitnessfunktionerne, ansigtsgenkendelse, forældrekontrol, AR, Virtual Reality, Google Wellbeing/iOS skærmtid osv.
I undersøgelsen har 55 procent i øvrigt svaret, at skærmene på de nyere smartphones er den rigtige størrelse, mens 24 procent synes de er blevet for store.
Alt imens smartphones efterhånden kan ”alt” svarer 31 procent, at de bruger mest tid på deres smartphone til at skrive beskeder, mens 17 procent bruger størstedelen af tiden på at opdaterer de sociale medier.
På spørgsmålet hvilken smartphone de vil købe næste gang er Apple faktisk vinderen ved de fleste. Dog vil størstedelen af målgruppen mellem 30 og 44 år vælge en Samsung.
Mere til historien
Undersøgelsen er foretaget i perioden 8.-11. november 2018.