3 ting du ikke vidste om mobilsalget i Danmark

Er Apple størst i Danmark? Hvor populære er Samsung og Huawei? Hvor ligger OnePlus? Her er svarene du mangler.

Debatten omkring tabere og vindere på det danske mobilmarked er for det meste baseret på udokumenterede påstande, spekulationer og uvidenhed.

Den primære årsag er, at markedsandele, salgstal og omsætning holdes hemmelig af branchen. Hemmeligholdelsen skaber grobund for forkerte konklusioner og en helt skæv debat.

MereMobil.dk har fået et unikt indblik i nogle af styrkeforholdene på det danske mobilmarked. Herunder får du svar på nogle af de spørgsmål, som oftest debatteres.

Måske lidt fakta kan gøre debatten mere nuanceret.

1. Apple ejer markedet

Apple er den smartphone-producent, der sælger flest smartphones i Danmark. Der sælges flere iPhones end hvad Huawei og Samsung sælger til sammen.

Da Apple sælger de fleste telefoner, og da disse koster mange penge, sidder Apple også på hovedparten af omsætningen. Faktisk så spiser Apple op mod 60-70 procent af den totale omsætning på smartphone-markedet i Danmark.

Producenter som Huawei og Samsung har mange billigere telefoner i porteføljen, hvilket blandt andet gør, at disse omsætter noget mindre end Apple.

Hver gang der sælges 10 smartphones, er der et æblelogo på stort set fem.

2. Her er de tre største

Som nævnt er Apple størst. Nummer to på markedet er Samsung og Huawei, der kæmper om anden og tredjepladsen. Faktisk er Samsung og Huawei stort set lige store når det kommer til antallet af solgte enheder. Kort sagt skiftes de lidt til, at være nummer 2 på det danske marked.

Samsung har dog en større omsætning end Huawei.

3. De store af de små

En producent som råber rigtigt højt, er OnePlus. Hvis man sætter lighedstegn mellem synlighed på sociale medier og succes i mobilsalget, så bliver det en forkert konklusion.

Trods deres fanbase er OnePlus faktisk en af de mindste producenter på det danske marked.

OnePlus har nogenlunde den samme størrelse som Nokia og Sony. Og Sonys velmagtsdage er forbi.

Omkring Sony er det velkendt, at japanerne primært satser på deres topmodeller, og derfor naturligt ikke sælger så mange telefoner. Blandt andet fordi de ikke har ret mange forskellige modeller, som de fleste andre Android producenter.

Nokia kom bragende ind på opmærksomhedsradaren, men er i grove træk kun på samme størrelse som OnePlus og Sony.

En producent som Motorola ligger lige nu som den fjerdestørste smartphone-producent i Danmark målt på antal solgte enheder. Omsætningsmæssigt er de dog ikke specielt store.

Her er det særligt interessant, at Motorola på igen måde gør så meget væsen af sig om f.eks. OnePlus. Alligevel kommer de ind på fjerdepladsen. Motorola sælger kun telefoner i det åbne marked og er ikke til stede hos operatørerne, sådan som tilfældet er for Nokia, OnePlus og Sony. Tidligere har det ellers først været der, hvor man for alvor blev solgt i Danmark. Huawei blev først rigtig kendt hos den brede befolkning, da de begyndte at komme på hylderne hos operatørerne.

Mere til historien

Selvom Apple generelt har stor succes, så vokser træerne ikke ind i himlen. Ifølge de seneste rygter går salget af iPhone Xr ikke så godt som forventet. Nogle mobilkøbere foretrækker i stedet iPhone 8, der er endnu billigere end iPhone Xr.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.