Apple har købt Shazam og fjerner alle reklamer
Apples opkøb af musik-appen Shazam er endelig gået igennem. Nu vil Apple gøre Shazam gratis at bruge og fjerner alle reklamer.
Apples opkøb af musikapplikationen Shazam, der genkender musik og fortæller brugeren hvem kunstneren er og hvad sangen hedder, er netop blevet endelig godkendt.
Shazam genkender sange og kunstnere ved, at “lytte” til den musik, som spilles ”for den”.
Der har længe været en tæt integration og et godt samarbejde mellem Apple og Shazam. Det har blandt andet betydet, at du har kunne spørge Siri om hvad sang der spilles, hvorefter Siri har benyttet Shazam til at undersøge dette efterfølgende.
Overtagelsen af Shazam har været udsat i flere måneder, da opkøbet først skulle godkendes. Vi skrev om handlen allerede i midten af december 2017.
– ”Efter en nøje gennemgang af Shazams bruger- og musikdata har vi konkluderet, at Apples opkøb af selskabet ikke begrænser konkurrencen på det digitale musikstreamingsmarked,” udtalte EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager den 6. september 2018.
Apple oplyser i den forbindelse, at de vil gøre Shazam reklamefri for alle brugere.
– “Apple og Shazam har en lang historie sammen. Shazam var en af de første apps, der blev tilgængelig, da vi lancerede App Store, og er siden blevet en favorit blandt musikfans overalt,” sagde Oliver Schusser, Apples Vice President of Apple Music.
Da Apple lancerede App Store var Shazam en app med ”kun” én funktion. Den kunne genkende den musik, som blev spillet. Siden er applikationen blevet videreudviklet med en masse funktioner, der er alt fra integration med sociale medier, mulighed for køb af sange og meget andet. Shazam er blevet finansieret via annoncer og premium-abonnemt. Men alt dette fjerner Apple altså nu.
– For tredje år i træk – øget omsætning i musikbranchen
Shazam er downloadet mere 1 milliard gange rundt i verden. Og hver dag er der brugere, som mere end 20 millioner gange får hjælp til at identificere en sang eller kunstner.
Mere til historien
Shazam er en af de mest populære musikapplikationer med flere hundrede millioner brugere rundt i verden. Der er endda et TV-program, Beat Shazam, som er opbygget over appen.
Læs også:
– Spotify vil ændre gratis-versionen så flere vil betale for musikken