Samsung har indgået tæt partnerskab med Spotify
Spotify bliver standard-musiktjenesten på Samsung enheder fra TV til smarthøjttalere.
Samsung har indgået et stort partnerskab med Spotify. Samarbejdet har et langt sigte, forlyder det.
Samarbejdet bringer Spotify ud på Samsungs portefølje af enheder fra TV over smartphones og tablets til den kommende smarthøjttaler Galaxy Home.
Idéen er en tæt integration, hvor brugerne let kan flytte afspilningen fra eksempelvis smartphonen til en Galaxy Home eller til en Samsung tv-skærm.
Spotify bliver desuden standardmusiktjenesten for Bixby. Når brugeren spørger Bixby efter en sang kigger den digitale assistent i Spotifys katalog.
I applikationen Samsung Music bliver Spotify desuden integreret, men det er uklart om Spotifys app kommer installeret som standard på Samsungs enheder. Dette ville dog være en helt naturlig udløber af samarbejdet.
Den fælles pressemeddelelse nævnes ikke noget om prisen for samarbejdet. Samarbejdet blev annonceret på Unpacked 2018 i Barclays Center, Brooklyn, New York, i forbindelse med præsentationen af Samsung Galaxy Note 9 og Samsung Galaxy Watch.
Nyheden blev præsenteret af Spotifys CEO Daniel Ek.
Fornyligt meddelte Warner Music Group, at de har solgt hele deres aktiepost i Spotify. Dermed realiserer Warner Music 504 millioner dollars. Sony har tidligere solgt halvdelen af sine aktier for 750 millioner dollars og den uafhængige label Merlin har også solgt alle deres aktier. Det fik de 125 millioner dollars for.
Om det store frasalg af aktier i Spotify har sammenhæng til samarbejdet med Samsung vides ikke.
LÆS OGSÅ: Spotify testes i en lightversion med færre funktioner
Mere til historien
Spotify har 180 millioner aktive brugere. Tallet inkluderer 83 millioner betalende abonnenter. Kataloget indeholder 35 millioner sange.