Hvad skal du gøre for at undgå fup-opkald?

TIP: Modtager du også opkald fra indiske “Microsoft supportere”? Du kan hjælpe med at stoppe dem. Læs her hvordan.

Telefonen ringede og efter et hurtigt blik på nummeret +45321568562, blev opkaldet besvaret. Nummeret lignede et ganske almindeligt telefonnummer i en nummerserie, der kunne tilhøre en virksomhed et sted i Storkøbenhavn, så det kunne være en vigtig samtale.

Fup-opkald fra indisk "Microsoft supporter" (Foto: MereMobil.dk

Fup-opkald fra indisk “Microsoft supporter” (Foto: MereMobil.dk

Hello, I am calling from Microsoft technical support,” sagde stemme i telefonen med en tyk indisk accent, som kunne været taget ud af en Bollywood film. Det var endnu et opkald fra en såkaldt scammer.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Jeg tænke ved mig selv, at det da godt nok var utroligt, at jeg endnu engang var faldet i fælden. Jeg rullede med øjnene og sagde meget bestemt “no thanks, bye” hvorefter jeg trykkede på afbryder knappen.

De næste to minutter blev brugt at bande og svovle over, at jeg endnu engang modtog et opkald fra den såkaldte “Microsoft supporter”, skønt jeg ikke har ejet et Microsoft softwareprodukt de sidste 10 år. Med endnu et hurtigt blik på telefonnummeret kunne jeg hurtigt konstatere at der var noget galt med nummeret – for nummeret havde 11 cifre i stedet for de normale 10 cifre.

LYT TIL: Podcast #27: Hvad er myter og fakta om svindelopkald?

Heldigvis gik irritationen hurtigt over, men dagen efter var den galt igen.

Det akkurat samme telefonnummer ringede igen, og fælden klappede igen. Denne gang blev der ikke svaret pænt, men røret blev i stedet for “smækket på” i selv samme øjeblik den indiske stemme i telefonen sagde “hello sir, how ar…”.

Tredje gang lugtede jeg heldigvis lunten, og opkaldet blev sendt direkte til min telefonsvarer i stedet for.

Men hvad skal man egenligt gøre, hvis man modtager et af disse fupopkald, som kun har til formål at lokke kreditkortoplysninger ud af naive folk?

Det har jeg set på…

Anmeld nummeret

Hvis du også er irriteret over fupopkald – eller spoofing, som man også kalder det, når telefonnummeret er falsk –  så kan du faktisk hjælpe teleselskaberne med at blokere for disse opkald. De enkelte teleselskaber har forskellige muligheder for at anmelde fupopkald.

Hos YouSee (TDC) kan kunderne anmelde fupopkald fra udenlandske numre eller opkald, som man mistænker for at være fupopkald.

-“Vi behandler informationerne, og spærrer om nødvendigt for opkald til det udenlandske nummer, og forsøger at standse fremtidige kald fra danske numre for alle kunder, som benytter TDC’s net (YouSee, Erhverv, Telmore med flere). Man kan altid bruge vores dedikererede side eller kontakte vores kundeservice”, fortæller Peter Glüsing, pressechef TDC group, til MereMobil.dk

Telia har ingen selvbetjeningside, men Telias kundeservice kan kontaktes via telefon eller Facebook.

-“Hvis du som Telia-kunde oplever forsøg på svindel, vil vi meget gerne høre om sagen og kende nummeret, så vi hurtigst muligt kan få vurderet sagen og dens omfang. På den baggrund vurderer vores fraud-folk, hvordan sagen skal håndteres. Du kan anmelde et nummer via alle de gængse kundekanaler. Typisk vil det være via Kundeservice eller Facebook. Den medarbejder i kundefronten, som behandler henvendelsen, vil så sende den videre til vores fraud-folk, der så håndtere sagen. Det gælder selvfølgelig alle former for svindel eller forsøg på svindel,” forklarer Rasmus Avnskjold, pressechef hos Telia.

Teleselskaberne er klar over problemet

Landets andetstørste teleselskab er også opmærksomme på problemerne med fupopkald.

– “Hvis vores kunder oplever spoofing – enten at deres nummer bliver misbrugt eller at svindlere forsøger at lokke oplysninger ud af dem, så opfordrer vi dem til at melde det ind via vores hjemmeside, så ryger deres henvendelse direkte ind til vores service center. Vores kunder kan også altid ringe til kundeservice, så vil vores kundeservicemedarbejdere hjælpe dem videre, ” forklarer Alice Klitholm Duch, pressechef hos Telenor, i en mail til MereMobil.dk

– “Spoofing er et problem, som vi i Telenor er opmærksomme på. Vi forsøger, at hjælpe vores kunder så godt vi kan f.eks. ved at spærre for indgående kald fra det nummer, som er blevet spoofet, når vi bliver gjort opmærksom på et misbrug. Men erfaringen viser dog, at svindlerne hurtigt finder et andet nummer at misbruge og bruge som afsender,” uddyber Alice Klitholm Duch og forsætter:

-“Hvis et ”spoofing”-kald går igennem vores netværk, dvs. fra en Telenor kunde til en anden, vil afsender-nummeret automatisk blive korrigeret af os, så et falsk afsendernummer ikke kan misbruges og spoofing-opkald dermed ikke går igennem. Vi har dog kun mulighed for at screene trafikken i vores eget netværk, og vi kan derfor ikke udelukke at misbrug af et Telenor-nummer som afsendernummer i falske opkald / chikane opkald kan forekomme i andre netværk end vores eget.”

Teleselskabet 3 har valgt en lidt anden metode end de andre teleselskaber.

-“Vi har hos 3 valgt at køre en lidt anden model. Vi fokuserer på at fange fupopkaldene, inden de når ud til kunderne. Det gør vi med et bestemt system. Det har fungeret rigtig godt. I 2017 er det lykkedes os at nedbringe antallet af genkald – altså hvor kunder ringer tilbage til nummeret – fra 15 procent til et til to procent.

Derfor er det også et minimalt antal af kunder, der oplever fupopkald. Hvis man alligevel oplever et fupopkald – så sidder kundeservice klar til at modtage info,” fortæller Thilde Danielsen, pressechef hos 3.

5 gode råd om fupopkald

1. Tjek om du kender nummeret eller kan finde ejeren af nummeret, hvis du søger på nettet efter det.

2. Tjek også antallet af cifre i telefonnummeret. Starter det med ”+45” (0045) skal der efterfølgende være 8 cifre, for det er et dansk nummer. Der må desuden ikke indgå parenteser eller andre underlige tegn i nummeret.

3. Er du det mindste i tvivl om nummeret, så lad være med at ringe tilbage.

4. Brug din kritiske sans. Microsoft eller andre store virksomheder hyrer ikke en engelsktalende inder til at ringe til dig for at fortælle om noget vigtigt omkring din computer.

5. Anmeld nummeret til dit teleselskab, så teleselskabet kan spærre for fremtidige fupopkald.

Se desuden vores videoindslag om emne herunder.

Mere til historien

Vi har også produceret en podcast omkring fupopkald. Du kan lytte til podcasten her.


Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.