TDC fusion med Viasat- og TV 3-ejer koster tv-boks livet
TDC’s milliardopkøb af Viasat- og TV 3-ejeren MTG er første skridt på vejen mod udfasning af tv-boksen til fordel for apps.
“Markant forbedret hastighed”. “Optagelser i skyen”. “Lækker app-integration”. Sådan konkluderede vi i en test af YouSees nye tv-boks, Humax YS-4000, for bare tre uger siden.
Endelig havde YouSee en tv-boks på hylden, som præsterede fint. Men nu kan tv-bokse snart være fortid. Det skriver Berlingske Business i forlængelse af torsdagens store nyhed om TDC’s milliardopkøb af Viasat- og TV3-ejeren MTG.
Berlingske Business mener, at opkøbet er indledningen til et “dødsstød” for den tv-boks, som den danske telegigant indtil nu har satset på som sin fremtid.
Den spådom støtter administrerende direktør i TDC A/S, Pernille Erenbjerg. Hun siger, at tv-boksen ikke forsvinder lige med det samme, men at apps vil æde sig ind på tv-boksen:
– “… og om tre-fem år vil det primært være på apps”, siger Pernille Erenbjerg, som også skal stå i spidsen det endnu unavngivne fælles selskab.
TDC taber tv-kunder
Ifølge Business har TDC alene sidste år tabt i alt 80.000 tv-kunder og 62.000 kunder, som både har tv- og internetforbindelse.
Og selvom TDC har satset stort, og blandt andet gjort YouSees tv-boks obligatorisk for alle nye kunder, er det fortsat kun omkring en tredjedel af TDCs tv-kunder, der har en tv-boks, som TDC betragter som en afgørende brik for fremtidens forretning, skriver avisen.
Mere til historien
TDC presses gevaldigt på det der må betragtes som egen hjemmebane. Der ulmer nemlig en bredbåndskrig i København og omegn, skrev erhvervsmediet Finans for nylig. Waoo – elselskabernes tv- og bredbåndsudbyder – har indtaget hovedstaden med priser, der ligger op til 30 procent under TDC’s bredbåndspriser.