Lækket dokument: Skal iPhone repareres eller ombyttes?

Et lækket dokument beskriver, hvordan Apple afgør, hvad der kan blive fikset og om iPhone skal ombyttes eller repareres.

“Dur ikke!” sagde Apple-teknikeren. “Væk!”.

Apple stiller høje krav til de produkter, som forbrugerne vil have udbedret. Det viser et lækket dokument som Business Insider er kommet i besiddelse af.

Apple reparationsdokument. (Illustration: Business Insider)

Det 22-sider lange dokument er henvendt teknikere hos Apple selv og dets autoriserede butikker. Det betyder, at eksempelvis Humac skal følge de guidelines, som Apple stiller op. Dokumentet dikterer, hvilke skader der er dækket af Apples et års begrænsede garanti.

– TDC klar med hurtigombytning af ødelagte smartphones

Det dokument, som Business Insider har sikret sig, stammer fra den 3. marts i år og beskriver retningslinjerne for iPhone 6, 6S og 7 samt plus-udgaverne af de tre modeller. Og ifølge en Apple-tekniker som Business Insider har været i kontakt med, så skulle der være tale om rigtige retningslinjer.

Hjælp at hente

Et eksempel på en skade, der er dækket af garanti er døde pixels på skærmen, men kun hvis telefonen ikke bærer præg af misbrug. Ikke desto mindre kræver langt de fleste skader, som retningslinjerne omtaler, at kunden finder kreditkortet frem. Det tæller eksempelvis en skadet lightning-port og en bøjet telefon.

Det er langt fra alle skader og fejl, som Apple mener, der skal fikses. Hvis en iPhone har en krakeleret skræm og et uoriginalt batteri ydes der i princippet ingen service – heller ikke mod ekstrabetaling. For Apple og dets autoriserede butikker servicerer nemlig ingen iOS-enheder med uoriginale batterier.

Af dokumentet fremgår det, at teknikeren som udgangspunkt skal forsøge at reparere den telefon, som forbrugeren afleverer. Men kunden kan få ny iPhone, hvis der er vandskade eller en reparation er for omfattende. I tilfælde af vandskade vil man dog altid skulle punge ud. Også selvom telefonen er mindre end ét år gammel og dækket af Apples begrænsede garanti. 

Andre mobilproducenter har også guidelines for reparation af deres produkter.

iPhone 8 – sådan bliver den, siger rygterne

Mere til historien

I 2014 overtog Humac konkurrent Eplehuset og dets syv daværende butikker. Humac er en af flere danske butikker, som leverer service af Apple-produkter i henhold til Apples retningslinjer for reperation.

Her er Apples nye Password-app – vi har prøvet den

PRØVEKØRT: Vi har set nærmere på Apples nye Password-app, som kommer i efteråret 2024.

(mere…)
Den næste iPhone SE får Apple 5G-modem

RYGTE: iPhone SE 4 vil være den første med Apples egen 5G-modem.

(mere…)
Det er højsæson for mobilreparationer

Det er højsæson for mobilskader, lyder det fra et værksted.

(mere…)
iPhone SE 4 vil bruge samme bagside som iPhone 16

RYGTE: Den kommende iPhone SE 4 vil bruge samme bagside som den kommende iPhone 16.

(mere…)
HomePod Mini fås i en ny farve

Apple er klar med en lille lancering her i sommerferien - en ny farve af HomePod Mini.

(mere…)
Nu kan du teste den næste store iPhone-opdatering

Apple har udgivet den første public beta af iOS 18. Du kan hente den og selv teste på din iPhone.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram