Reklamer på vej i Apples App Store

Apple vil vise reklamer mellem dine søgeresultater i App Store. I første omgang kun på det amerikanske hjemmemarked.

Få dine apps gjort mere synlige med Apple Search Adds (Kilde: Apple)

Få dine apps gjort mere synlige med Apple Search Adds (Kilde: Apple)

Du vil i fremtiden begynde at støde på reklamer i Apples App Store når de onsdag den 5. oktober 2016 introducerer ”Search Adds”.

Search Adds giver app-udviklere muligheden for, at reklamere for deres applikationer når brugerne søger efter en app.

 – Apple: Vi køber ikke Tidal

Det betyder blandt andet, at du ikke længere nødvendigvis får det mest relevante søgeresultater øverst, men i stedet bliver det den applikation, som har betalt mest for placeringen i toppen, der er øverst.

Reklamerne, eller de applikationer der har betalt, vil kunne kendes ved de har en lyseblå baggrund og et lille ”ad”-ikon. De almindelige resultater vil fortsat have den almindelige hvide baggrund, som alle applikationer har i dag.

Apple skriver også på deres hjemmeside, at de ikke vil bombardere med reklamer for irrelevante applikationer. For er en reklame uinteressant i forhold til søgningen, så vil den slet ikke dukke op og det er uanset, hvor meget en app-udvikler vil betale.

 – Apples Tim Cook tror mere på AR end VR

Search Adds vil i første omgang debutere på det amerikanske hjemmemarked, og historien melder indtil videre ikke noget om, hvornår vi eventuelt kan forvente at se det på det danske marked.

Mere til historien

Allerede i dag giver konkurrenten Google app-udviklere mulighed for, at købe sig til at få bedre placeringer ved søgeresultater i deres Google Play Store.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.