Kan 90’er-ørehænger sælge mobilabonnementer?

90’er hittet Marcarena skal sælge abonnementer for dansk teleselskab.

Oister, sommer 2016 (Foto: Oister)

Oister, sommer 2016 (Foto: Oister)

Det er 22 år siden Los del Rio hittede med ”Marcarena”. Sangen var en global succes – på godt og ondt.

Nu har teleselskabet Oister taget sangen op, og ladet de syngende strandskaller synge sangen om hvor skønt det er at spare penge på mobilregningen.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Tilbage i februar tog Oister dansktophittet ”Den Knaldrøde Gummibåd” op og lod den indgå i deres reklameunivers.

Dyrt at overtræde licensaftaler

I 2012 sang de små østers blant andet Oister Oi”, men Oister brugte sangene to måneder længere, end licensaftalen gav dem rettigheder til. Producerteamet Silverbullit krævede efterfølgende 250.000 kroner i erstatning og for vendingen ”Oister Oi”.

LINK: Se Oister Oi-filmen her

Efter halvandet år skulle reklamebureauet CO+ betale 43.241,78 kroner til Silverbullit. Der var også et sagsanlæg fra BliGlad på 50.000 kroner, men det endte dengang med en afvisning, og BliGlad skulle derfor betale 10.000 kroner i sagsomkostninger til Oister og CO+.

Da Oister brugte sangen ”I Will Survive” kostede det 185.000 kroner i licensafgift, ifølge Bureaubiz.dk.

Se filmen med Marcarena

Mere til historien

Det er CO+ der står bag reklamefilmen til Oister, som blev startet af Teleselskabet 3 i 2008.

Tags:

Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.