Xiaomi stod for 25 procent af det kinesiske marked i april
Xiaomi er et ukendt firma på dansk grund, men i hjemmemarkedet Kina buldrer de frem.
I Danmark har vi stiftet bekendtskab med kinesiske Huawei, hvor især deres P- og Mate serie er blevet populære. Under Google’s I/O udviklerkonferencen anvendte de Huawei Watch til deres Android Wear 2.0 præsentation, formentlig fordi det er et af de pæneste smartwatch på markedet.
– TEST: Huawei P9 Lite – imponerede til prisen
Xiaomi derimod har endnu ikke indtaget Europa, men de trækker alligevel overskrifter af og til. I starten af firmaets start var det primært fordi de havde lavet iPhone kopier, men i 2014 var de overraskende verdens tredje største smartphone producent, ja verdens! Kun overgået af Samsung og Apple.
Siden da er det gået lidt ned af bakke, dog med 70 millioner solgte enheder i 2015, men 2016 begynder at tegne sig for et godt år. I april stod Xiaomi for 26 procent af det kinesiske marked og nærmeste forfølger er Honor, Huawei’s budget mærke, med 15 procent. Det er første gang, at et kinesisk brand er størst i Kina.
Samtidig er det interessant at se hvor langt nede mægtige Samsung ligger, måske især hvis man sammenligner med Apple. Det kunne godt tyde på, at købestærke kinesiske forbrugere vælger det amerikanske brand, i stedet for nabolandets Samsung.
Xiaomi’s smartphones koster en fjerdedel eller mindre af Apples iPhones, så det kinesiske marked er, måske ikke overraskende, præget af billige smartphones. Anden- og tredjepladsen med Honor og Letv (LeEco) er også prisvenlige smartphones.
Kineserne kommer
Fortsætter Xiaomi deres vækst er det naivt at tro, de vil nøjes med det hjemlige marked, men også bevæge sig vest på. Med deres prisvenlige smartphones er resten af Asien, Afrika og Sydamerika helt oplagte markeder, men hvem ved, måske tager de ligesom Huawei springet mod Europa og USA.
Ville du være interesseret i Xiaomi smartphones, som ofte konkurrerer med Honor?
Mere til historien
Selvom Kina er verdens største smartphone marked, og med det største vækstpotentiale, har ganske få vestlige mærker slået igennem, kun Apple har formået dette, mens Nokia også var en vigtig spiller i deres storhedstid.