Game of Thrones fik mobilnettet til at gløde

Sjette sæson af den populære serie Game of Thrones har netop haft sæsonpremiere på HBO og det kunne ses på datatrafikken i mobilnetværket.

Billede fra Game of Thrones (Kilde: Telia)

Billede fra Game of Thrones (Kilde: Telia)

Game of Thrones-sæsonpremieren kunne ses hos Telia, da der var en markant stigning i datatrafikken til og fra HBO på hele 200 procent i mandags klokken 20.00 i forhold til mandagen ugen forinden.

Afsnittet af Game og Thrones i den længe ventede sjette sæson blev frigivet mandag morgen klokken 03.00 på HBO og her var trafikken 3,5 gange så høj som ugen forinden.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

 – Netflix film og serier sendes fra Danmark

– ”Game of Thrones er en af de absolut mest populære serier hos HBO, og der er mange kunder, der faktisk specifikt nævner den, når de står i vores butikker og skal vælge tjeneste til deres abonnement. Vi ser tydeligt på tallene i netværket, at der faktisk er tale om dedikerede fans, som holder sig vågne for at være blandt de allerførste til at se det nye afsnit herhjemme,” siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia.

Den samlede mængde af datatrafik til og fra HBO steg med 114 procent sammenlignet med døgnet i mandags og mandag den 18. april.

 – Ny TV-boks skal fastholde YouSee-kunder

– ”Det er et normalt mønster, vi ser på grafen, hvor vi ser trafik allerede fra morgenstunden, hvor danskerne udnytter pendlertiden til at lade sig underholde, og når klokken slår 20:00, har forældrene tid til at hygge sig på sofaen med en serie, efter børnene er lagt i seng. Men hvad, der ikke er normalt ved mandagen i går, er mængden af datatrafik til og fra HBO. Vi ser tydeligt, hvordan der dagen igennem genereres mere trafik i netværket,” siger Christoph Nørgaard.

Alle tal er aggregeret og anonymiseret og målt i Telias netværk.

Mere til historien

I marts kunne teleselskabet 3 dokumentere, at Netflix-serien House of Cards premieren kunne ses på datatrafikken. Det viser også, at streaming vinder mere og mere indpas hos danskerne.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.