Teleselskaberne lovede hastigheder der ikke fandtes
En over næsen: Hastigheder, der ikke fungerer på en medfølgende router, og generelt markedsføring af hastigheder, der ikke fandtes.
De tre teleselskaber TDC, Telenor og Telia har vildledt, nogle vil sige løjet, om hastighederne på internetforbindelser. Det mener Forbrugerombudsmanden, som har bedt selskaberne ændre deres markedsføring.
I markedsføringen af bredbåndstilbud er forbrugerne blevet tilbudt hastigheder, som reelt ikke kunne opnås.
– ”Hastigheden har stor betydning for forbrugerne, når de vælger bredbånd. Derfor er det vigtigt, at teleselskaberne giver korrekte oplysninger om den i deres markedsføring. Det var på den baggrund, at jeg tog de fem sager op,” lyder det fra Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
– Baggrund: Hvilken hastighed må teleselskaberne markedsføre?
TDC er ramt af to sager. Der er givet en ”hastighedsgaranti” uden at kunne levere den lovede hastighed, og det fremgik ikke klart nok, at ikke alle kunne opnå den garanterede hastighed. I en anden kampagne markedsførte TDC bredbånd med hastighedsgaranti kombineret med trådløst internet, men hastigheden kunne kun opnås med kabel.
Også Telia fik to sager på nakken. Her blev lovet en hastighed som udelukkende kunne leveres hvis ikke kunden så TV på samme tid. Telia fortalte heller ikke, hvor meget hastigheden blev nedsat. Ligeledes begrebet ”op til” slog Forbrugerombudsmanden ned på, da ikke alle kunne opnå hastighederne, og det ikke fremgik man som udgangspunkt ikke kunne få hastigheden trådløst.
Telenor røg også i ”op til”-fælden og fortalte ikke, at de markedsførte hastigheder ikke kunne opnås, hvis forbrugerne brugte den medfølgende trådløse router.
– TDC: Snart 1 gbit/s på nettet
Mere til historien
Det mange forbrugere glemmer at tænke over er, at en bredbåndshastighed i de fleste tilfælde kun kan opnås, når kablet sættes i computeren, og ikke trådløst.