Massiv fejl ramte Telenors mobilnet
Kunderne hos Telenor og CBB blev lørdag ramt af en massiv driftsfejl, der gav problemer med at modtage opkald og benytte data.
![Mobilmast, telemast, basestation](https://meremobil.dk/wp-content/uploads/2013/05/cup8pmf3kj4cnxaicpf9a-300x187.jpg)
Danskerne har adgang til nogle af verdens bedste mobilnet, men en gang i mellem fejler de (Foto: TDC).
Lørdag formiddag skete det som ikke må ske for et teleselskab. En stor driftsfejl ramte Telenors mobilnet og dermed potentielt op mod 2 millioner mobilkunder. Teleselskabet oplyste i løbet af dagen, at fejlen kun berørte omkring 10.000 af kunderne.
Det er 4G-nettet som drillede. Derfor kunne kunderne få hul igennem på mobilen ved midlertidigt at deaktivere 4G og i stedet benytte 3G eller 2G nettet.
På Android-baseret telefon, som eksempelvis Samsung, kan det ske under Indstillinger > Mobile netværk > Netværkstilstand. Her vælges mellem LTE, 3G/2G, Kun 3G eller Kun 2G. Vælg en af de tre sidste på listen.
Har du en iPhone, skal du se under Indstillinger > Mobil > Indstillinger til data > Slå 4G fra.
– Podcast: 5G-nettet bliver ultra stabilt
Ifølge Telenor er fejlen opstået i et såkaldt processorkort, og sidst på lørdag eftermiddag oplyste selskabet, at netværket var tilbage i normal drift.
Denne artikel er senest opdateret klokken 19:15 (26/3 2016)
Læs også:
– Podcast: Bliv klogere på hvordan mobilnettene fungerer