Massiv fejl ramte Telenors mobilnet
Kunderne hos Telenor og CBB blev lørdag ramt af en massiv driftsfejl, der gav problemer med at modtage opkald og benytte data.
Lørdag formiddag skete det som ikke må ske for et teleselskab. En stor driftsfejl ramte Telenors mobilnet og dermed potentielt op mod 2 millioner mobilkunder. Teleselskabet oplyste i løbet af dagen, at fejlen kun berørte omkring 10.000 af kunderne.
Det er 4G-nettet som drillede. Derfor kunne kunderne få hul igennem på mobilen ved midlertidigt at deaktivere 4G og i stedet benytte 3G eller 2G nettet.
På Android-baseret telefon, som eksempelvis Samsung, kan det ske under Indstillinger > Mobile netværk > Netværkstilstand. Her vælges mellem LTE, 3G/2G, Kun 3G eller Kun 2G. Vælg en af de tre sidste på listen.
Har du en iPhone, skal du se under Indstillinger > Mobil > Indstillinger til data > Slå 4G fra.
– Podcast: 5G-nettet bliver ultra stabilt
Ifølge Telenor er fejlen opstået i et såkaldt processorkort, og sidst på lørdag eftermiddag oplyste selskabet, at netværket var tilbage i normal drift.
Denne artikel er senest opdateret klokken 19:15 (26/3 2016)
Læs også:
– Podcast: Bliv klogere på hvordan mobilnettene fungerer