TDC har det bedste netværk – igen igen

Ikke overraskende er TDCs netværk igen landets bedste ifølge ny analyse. Vi går tæt på konklusionerne i den nyeste undersøgelse.

En ny landsdækkende analyse foretaget af Teknologisk institut viser, at kunder i TDC Group forsat har landets bedste mobilnet.

Hovedkonklusionen i analysen er blandt andet, at TDC Group har forbedret den samlede kundeoplevelse på landsplan fra 74 procent i 2015 til 88 procent i 2016. Udover den forbedrede kundeoplevelse, har TDC Group også den bedste landsdækkende 4G dækning.

TDC har de seneste år foretaget store investeringer i selskabets mobilnetværk, og alene i 2015 blev der opsat 120 mobilmaster. Det fortæller TDC Group i en pressemeddelelse.

TDC. Antenne opsætning. Frederiksund samt Frederiksværk.

Tekniker ved mobilmast (Foto: TDC)

– ”Vi er selvfølgelig stolte af at kunne levere et stabilt og lynhurtigt netværk til vores kunder. I dag bruger vi ikke kun mobilen til tale og sms – den lille skærm bliver i høj grad brugt til alle former for underholdning – især når vi er på farten,” siger Peter Trier Schleidt, koncerndirektør for TDC Group Operations.

Teknologisk Instituts analyse bygger på målinger foretaget på 500 tilfældigt udvalgte steder i landet. Teknologisk Institut har sammenlignet de vigtigste parametre for brug af mobilnet; stabilitet, talekvalitet og datahastigheder på Danmarks fire landsdækkende mobilnet. Resultatet viser som sagt, at TDC er en klar vinder hvad angår stabilitet og datahastigheder, mens der ikke er nogen synderlig forskel, hvad angår talekvaliteten i de fire netværk.

TDC drøner fra konkurrenterne – men 3 overrasker på 4G

Men TDC har ikke tænkt sig at hvile på laurbærrene, og også i 2016 skal der tilføjes mere kapacitet og opsættes nye mobilmaster

– ”Vi stopper ikke her. TDC fortsætter vores ambitiøse opgradering af vores mobilnetværk. Alene i 2016 vil vi sætter vi over 100 nye mobilmaster i drift. Alt sammen gør vi for at udvikle og forbedre Danmarks bedste og et af verdens bedste mobilnetværk. Vi kan ikke love øjeblikkelig forbedring, men vi kan garantere, at vi er opsatte på at give kunderne den bedste oplevelse og det bedste produkt,” siger Peter Trier Schleidt.

Konklusionerne om TDC i undersøgelsen

I kort for er hovedpunkterne i analysen at:

– TDC har på landsplan og regionalt igen i år den bedste samlede kundeoplevelse
– TDC vinder alle tests på landsplan, Telenor og Telia lander samlet på andenpladsen og 3 er nummer fire
– TDC, Telenor og Telia har alle forbedret kundeoplevelsen i 2016 ift. 2015, mens 3 har stået stille
– Almindelige telefonkald er så godt som helt fejlfri på alle fire netværk
– TDC har markant bedre 4G-dækning end de tre øvrige netværk
– TDC er hurtigere til download og markant hurtigere til upload end de øvrige netværk
– TDC er mere fejlfri til download og markant mere fejlfri til upload end de øvrige netværk (10 MB download indenfor 15 sek./10 MB upload indenfor 30 sek.)
– TDC er lidt mere fejlfri ift. video-streaming end de øvrige netværk (60 sek. YouTube uden buffering)

Måling af mobildatadækning blev gennemført i januar og februar 2016 og er baseret på 500 målesteder tilfældigt udvalgt af Teknologisk Institut. Ved hvert målepunkt blev alle fire mobilnet testet på opkaldskvalitet, streamingkvalitet, samt upload- og downloadtid, som udgør dagligt brug af mobiltelefoner i dag.

Bag om tallene i undersøgelsen

TDC måler “den gode kundeoplevelse” fra år til år, og TDC definerer “den gode kundeoplevelse” som 30 sekunders fejlfri mobiltelefonsamtale, 10 MB download indenfor 15 sekunder, 10 MB upload indenfor 30 sekunder og 60 sekunders YouTube-video uden buffering-ventetid.

TDC havde i 2015 en score på 74 procent, og steg i 2016 til 88 procent. Altså en stigning på 14 procent-point. Telenor steg fra 43 procent i 2015 til 58 procent i 2016, mens Telia steg fra 43 til 60 procent. Både TDC, Telenor og Telia viser altså gode takter, selvom TDC stadigvæk klarer sig noget bedre end konkurrenterne.

I den anden ende af skalaen ligger teleselskabet 3, der 2015 lå på 38 procent, og i 2016 ligger teleselskabet stadigvæk på 38 procent.

Men hvorfor er TDC så meget bedre end konkurrenterne? Det fremgår meget visuelt klar på analysens side 19, hvor man tydeligt kan se, at der langt oftere bliver oprettet forbindelse via 4G på TDCs netværk sammenlignet med konkurrenterne. På side 20 kan man se de konkrete tal, som viser, at 89 procent af testene blev gennemført på 4G på TDCs netværk, mens tallet for henholdsvis Telenor, Telia og 3 var 59, 59 og 54 procent.

Hos både Telenor, Telia og 3 bliver der mange steder oprettet forbindelse via 3G, og med 3G er det svært at opnå TDCs definition på “den gode kundeoplevelse”.

Specielt upload delen på 3G gør det svært, at opnå den gode kundeoplevelse, hvilket også ses på andelen af “upload fejl”. TDC definer det som en fejl, hvis en upload på 10 MB tager mere end 30 sekunder. Ifølge analysen var fejlraten på uploads mellem 53-54 procent hos Telenor, Telia og 3, mens TDCs fejlrate kun var på 21 procent.

Hele rapporten kan læses her (i PDF format)

Mere til historien

En rapport fra OpenSignal viste samme tendens som den nye analyse fra Teknologisk Institut.


Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.