Ford: Bilfirmaerne skal være mobile

MWC: Bilerne skal kommunikere med nettet og være mere intelligente. Ford har fremvist ny opdateret bilteknologi i Barcelona.

Ford Kuga ved Mobile World Congress 2016 (Foto: Ford)

Ford Kuga ved Mobile World Congress 2016 (Foto: Ford)

Bilindustrien ikke tænke på biler som en isoleret enhed på fire hjul. Fremover skal bilen være forbundet online, og være en del af Internet Of Things (IoT) , der tales meget om i disse år.

Et bilfirma som Ford skal fundamentalt gentænke transport og køretøjer, lød det fra Mark Fields, CEO hos Ford, ved en keynote på Mobile World Congress i Barcelona. Ford skal gå fra at være et ”bilfirma” til at blive et ”bil og mobilitets”-firma, sagde Mark Fields blandt andet.

Planen er, at blive ledende inden for ”connectivity, mobility, autonomous vehicles, customer experience, og data and analytics,” var meldingen.

Ford Kuga med Ford Sync 3 (Foto: Ford)

Ford Kuga med Ford Sync 3 (Foto: Ford)

Tredje generation af Ford Sync kommer til Europa i år. Med Ford Sync 3 bliver bilen kompatibel med Android Auto og Apple CarPlay. Brugeren kan via systemet kontrollere bilens lyd, navigation, klimaanlæg og tilsluttede smartphones via stemmekommandoer.

Ford Sync 3 vil kunne genkende almindelige sætninger som ”Jeg har brug for at parkere” eller ”jeg trænger til kaffe”.

På Mobile World Congress fremviste Ford en ny Kuga som har dette system implementeret. Fra 2023 forventer Ford der er 43 millioner køretøjer på vejene med Sync. Ford Sync 3 bliver tilgængelig på en lang række sprog herunder også dansk. Systemet rulles ud til Mondeo, S-Max, Galaxy og Kuga.

Mark Fields fortalte desuden om forøgede investeringer i mobil-teknologi. Bilfirmaet vil tredoble udviklingskronerne inden for ”driver assist”-teknologi, hastighedsoverskridelser og semi-automatiserede systemer der gør det lettere at parkere samt køre i tæt trafik.

Se en demo af Apple CarPlay

Mere til historien

Ford er ikke de eneste der arbejder med nyskabelser i bilen. Volvo introducerede på Mobile World Congress, at de var klar med Spotify i bilen.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.