Samsung og Apple dominerer stadig smartphone markedet

I årets tredje kvartal dominerede tre producenter markedet. De tre er noteret for næsten halvdelen af alle solgte smartphones.

S6 Edge+ og Note 5

Samsung Galaxy S6 Edge+ og Samsung Galaxy Note 5 (Foto: Samsung)

Der kommer jævnligt opgørelser fra forskellige analysefirmaer over salget af smartphones samt bud på hvordan markedsandelene forholder sig. Og nu er det Digitimes Research, som er klar med deres nye tal på hvordan markedsandelene er fordelt imellem de forskellige producenter i årets tredje kvartal.

Og helt som ventet, så er det fortsat Samsung, der er markedsleder med en markedsandel på 25,6 procent af markedet i dette kvartal. Det betyder altså, at en ud af fire smartphones der sælges bærer Samsung-logoet.

Apple er klar indehaver af andenpladsen med en markedsandel på 14,5 procent. Dermed er en ud af syv solgte telefoner altså med et æble på.

Den største overraskelse finder vi på tredjepladsen, hvor Huawei er noteret for 7,4 procent af markedet.

Danmark er Apple land – se hvor meget de “ejer”

Der er i tredje kvartal i år solgt 331,9 millioner smartphones og de tre øverste producenter er altså næsten noteret for halvdelen af disse samlet set. På årsplan er dette en stigning på 7,7 procent, mens det er en stigning på 10,5 procent for kvartalet, ifølge tal fra Digitimes Research.

Samsung er noteret for 85 millioner solgte enheder, mens Apple har solgt 48 millioner og Huawei har solgt 25 millioner.

Liste over markedsandelene i følge Digitimes Research

Liste over markedsandelene i følge Digitimes Research

Det ventes, at tallet for fjerde kvartal vil stige til 396,8 millioner solgte enheder, hvilket betyder 1,326 milliarder solgte smartphones i 2015, der vil være en stigning på 10,1 procent i forhold til sidste år.

Mere til historien

Foruden ovenstående producenter, som du netop har læst om, så er også Asus, LG, Microsoft og Sony, at finde på Digitimes liste (se tabel længere oppe), men de har ikke mere end 2-5 procent markedsandel.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.