Reklamefri browser til iPhone og Android
Hader du reklamer, så er en ny browser klar til Android og iOS, men det kan betyde dit favoritindhold får sværere ved at overleve.
Det bliver sværere og sværere for reklamer at trænge igennem på internettet, da flere og flere benytter sig af diverse adblockers. Ifølge en rapport fra denne sommer, så er antallet af folk, der benytter sig af et plug-in, som fjerner reklamerne på internettet, når websites besøges fra PC’en i kraftig vækst. Det skriver DR.dk.
Verdens mest populære reklameblokker, Adblock Plus, er nu klar med en browser til Android og iOS. Mobilbrowseren hedder Adblock Browser og er til både iPhone og Android. Den udelukker helt annoncerne når du surfer på din smartphone.
Google besluttede i 2013, at smide Adblock Plus og andre reklameblokkere ud af deres officielle Google Play Store, men døren er nu åbnet op.
Apple har ligeledes aldrig ladet det være muligt, at installere en egentlig reklameblokker. Her har det kun været muligt, at brugere kunne benytte en browser med indbygget reklameblokering. Men de fleste links åbner som standard i Apples Safari browser.
Ellers har man måtte benytte sig af en løsning som eksempelvis Weblock, hvis man ikke har ville se reklamer på sin smartphone. En løsning som Weblock kan blokere reklamer når brugeren er på WiFi.
Apple måske på vej med reklameblokker?
Apple præsenterer formodentlig den endelige iOS 9 i aften, som sandsynligvis gør det muligt at installere en reklameblokker i Safari.
Dette forventes i hvert fald, da der på Apples hjemmeside er et officielt dokument, der specificerer muligheden for tredjepartsudviklere i at blokere indhold i Safari via en extension.
Dog er det stadig uklart om det bliver en reel mulighed før iOS 9 frigives officielt.
Screenshots fra Adblock browser
Adblock Plus-browseren giver privatliv
Der findes i dag alternative browsere, som kan blokere reklamer, men foruden det kan den nye Adblock Plus-browser også gøre du bevæger dig mere privat rundt på nettet.
Det er nemlig muligt, at slå ”tracking” fra i indstillingerne på Adblock Plus. Dermed sætter du en stopper for den dataindsamling der er om din adfærd på nettet, hvor mange hjemmesider deler disse oplysninger med annoncører.
Med Adblock Plus browseren kan du også fjerne deleknapperne fra sociale netværk, som Facebook og Twitter.
Adblock Plus påstår også, at det er godt for både din datatrafik og din smartphones batteri, at blive reklamerne kvit. De påstår helt præcist, at du kan nedsætte overførslen af data med op mod 50 procent, hvis browseren ikke skal downloade reklamer hver gang en hjemmeside åbnes. Hvilket kan resultere i en batteribesparelse på helt op til 23 procent.
Adblock Plus – ikke helt reklamefri
På verdensplan er Adblock Plus downloadet mere end 300 millioner gange på de klassiske computere, men til trods for det, er det tyske firma Eyeo, der står bag Adblock Plus, ikke lige populær hos alle. Det har også betydet de flere gange er blevet trukket i retten – indtil videre vundet sagerne.
Men Eyeo er heller ikke populær hos de mest indædte reklamehadere, da der er en ”whitelist” i Adblock Plus.
Eyeo tjener nemlig penge på, at tilføje firmaer, som Google, ved at lade dem slippe igennem reklameblokeringen. Ønsker man ikke det kan de deaktiveres i applikationens indstillinger. Men brugeren skal gøre dette manuelt.
Du kan downloade Adblock Plus i Apples App Store og Google Play Store.
Inden du henter så overvej, om dine favoritsites kan overleve uden reklamer på lang sigt. Er adblockers pludselig noget alle installerer, så kan et alternativ være, at en site overgår til brugerbetaling, eller helt lukker.
Mere til historien
Eyeo er også med i en alliance, der hedder Acceptable Ads, som forsøger at finde en balance der gør indholdsproducenter kan tjene penge på annoncer, men uden det ødelægger brugeroplevelsen for de enkelte brugere.