Danskerne elsker stadig SMS’en

Hvis du vil sige noget sødt, ærligt eller sexet – ja, så tyr mange danskere fortsat til SMS-beskedne, viser ny undersøgelse.

Danskerne SMS'er fortsat (Foto: Telia)

Danskerne SMS’er fortsat (Foto: Telia)

SMS’en, Short Message Service, har helt som navnet antyder sine begrænsninger, men derfor er det stadigvæk en af danskernes foretrukne måde at kommunikere på, det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Telia.

Mere end hver femte dansker har inden for de seneste 14 dage sendt en SMS-besked afsted med en kærlighedserklæring og tager man de 18-34 årige, så er det næsten hver tredje.

SMS-beskeden bruges også til undskyldninger og kække sexede beskeder. Inden for de sidste to uger har 1 ud af 25 mænd sendt en undskyldning på SMS, mens hver ottende dansker mellem 18 og 34 år har haft sendt en besked om sex.

Selvom der er kommet Facetime, chat, mail og snapchat til, så er SMS’en stadigvæk populær. Dog har den toppet i popularitet.

– ”Sms’en var oprindeligt tiltænkt forretningsrejsende og erhvervslivet, og selvom den også i dag bliver brugt til hurtige, praktiske spørgsmål og svar, bliver den i høj grad også brugt flittigt til selv lange og dybe samtaler. Undersøgelsen viser, at danskerne godt kan lide den kombination af intimitet og distance, som sms’en har. Det er i denne kombination, jeg tror, vi finder svaret på, hvorfor sms’en stadig er så populært et medie,” siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia.

De 43 procent der har sendt en kærlighedserklæring i en SMS svarer, at de har valgt tekstbeskeden fordi de ville gøre den udkårne glad og befandt sig i en situation, hvor de ikke kunne ringe.

Og dem der har sendt en undskyldning fortæller, at det er nemmere at formulere sine følelser i en SMS fremfor at ringe. Samme svar siger de der har sendt sexede beskeder.

– ”Jeg synes virkelig, at sms’en kommer til sin ret, når det handler om fx flirteri. Man kan ’lege’ lidt mere i en sms, fordi man undgår den potentielt akavede situation, som kan opstå ansigt-til-ansigt. Det gør os mere modige i forhold til at flirte og udtrykke følelser, og derfor er sms’en et uundværligt værktøj for mig,” siger Michelle Hviid, der er forfatter, livsstilsekspert og skriver om livet.

Du kan i videoen, fra Telia herunder, se hvordan danskerne reagerer på ærlige SMS’er.

https://www.youtube.com/watch?v=YSnXshJPx8g

Mere til historien

I sommer viste en undersøgelse også, at SMS-beskeden er den mest benyttede måde at være i kontakt med andre på i ferien.

Vi beholder telefonen i længere tid

Danskerne skifter ikke telefon ligeså ofte, som tidligere. Det viser en ny undersøgelse.

(mere…)
AI-paradokset: Ledere ser potentialet, men tøver

Undersøgelse afslører kløft mellem ledelses forventninger og medarbejdernes brug af AI.

(mere…)
Bilejere ønsker nem reparation af elbiler

Reparation af elbiler skal være enkelt og lige til, lyder kravet fra elbilsejerne.

(mere…)
2 ud af 3 børn har oplevet ubehagelige ting online

Red Barnet og Trygfonden har fået udarbejdet en ny undersøgelse, som viser, at 2 ud af 3 børn har oplevet ubehagelige ting online.

(mere…)
Teleselskab fraråder smartphones til børn

Et teleselskab fraråder nu smartphones til børn under 11 år grundet børn og unges massive brug af sociale medier.

(mere…)
RCS på iPhone har lange udsigter

Vi har spurgt de danske teleselskaber, hvor de står i forhold til RCS-beskeder på iPhone. Du skal væbne dig med tålmodighed.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram