Sådan skal Spotify klare sig mod Apple Music
Spotify er den bedste musiktjeneste, men Apple Music giver hård konkurrence. Her er nogle af Spotifys tiltag i kampen mod Apple.
Den største musikstreamingstjeneste Spotify har meget at miste, hvis Apple Music efter udløbet af prøveperioden på tre måneder, som nye brugere tilbydes, får held til at kapre kunder over på netop deres tjeneste.
Den 30. september 2015 vil Apple begynde at høste betalende kunder fra gratisterne.
Potentialet for Apples tjeneste skal ikke undervurderes, selvom Apple Music er helt ny. Her er deres fem største konkurrencefordele, set med mine øjne.
- Apple Music er allerede installeret på iPhone, iPad og iPod Touch
- Apple har over 800 millioner kunder i iTunes der alle kan handle med få klik
- Apples brugere er ikke bange for, at bruge penge på apps og tjenester
- Apple har et af verdens stærkeste brands
- Attraktiv pris til husstanden
– Apple Music – den nye Spotify konkurrent
Spotifys tiltag mod Apple
Spotify er godt klar over risikoen for kundeflugt, og har derfor søsat en række initiativer, der skal sikre, at de stadig er hjemmet for de musikelskende. Her er fire af dem, som vi kender allerede nu, ifølge Business.dk.
- Der lanceres nye priser på familieabonnementer
- Spotify Running, som spiller musik efter løbehastighed, lanceres også på Android
- Discover Weekly skal introducere lytterne for ny musik
- Der skal satses på videoindhold
Som vi tidligere har beskrevet, så har Telia Sonera købt sig ind i Spotify, og lagt 3,55 milliarder kroner i ny investeringskapital, så selskabet er bedre polstret til konkurrencen.
– Spotify lancerer den ultimative playliste
Ny musik før andre
Discover Weekly er et af Spotifys mere spændende initiativer. Ud fra dine Spotify venner sammensættes en ugentlig spilleliste med ny musik, som matcher din musiksmag. Formålet er, at opdage ny musik.
Også spillelisten ”De nye” er spændende. Her holder Spotify lytterne opdateret med ny musik, som man kan opdage før vennerne. I det hele taget gør Spotify meget ud af spillelistedelen, som ifølge min vurdering, er den allerstørste grund til fortsat at være Spotify-kunde.
Spotify har langt bedre spillelister end Apple Music, og de er ikke kun 10-15 sange lange, men består nogle gange af op mod 100 sange. Apples minder mere om gammeldags CD-album tankegang.
Konkurrencen gavner lytterne
Indtil Apple Music åbnede den 30. juni 2015 har musiktjenesterne udviklet sig stille og roligt, men der er ingen tvivl om, at der nu igen sker noget på markedet.
Jeg synes helt klart Spotify lige nu har den bedste og mest interessante tjeneste, men Apples brand kan man ikke bare feje til side som ligegyldigt, for det er det ikke. Tag heller ikke fejl af værdien i, at være preinstallerede på samtlige enheder.
Musikudvalget og lydkvaliteten er stort set ens på begge tjenester, så det er på andre punkter, at slaget om kunderne skal udkæmpes. Uanset hvad så er konkurrencen i sidste ende godt for brugerne, da udbyderne på den måde holder hinanden til ilden.
– Anmeldelse: Beats 1 Radio lyder som et hit
Mere til historien
Da Spotify gik live i oktober 2008 krævede det en invitation for at være med. De første markedsområder var Skandinavien, Storbritannien, Frankrig og Spanien.