Danskerne er til musik på nettet – CD-salg stadigt nedadgående

Der er ingen tvivl om, at danskerne for alvor har taget den digitale musik til sig. Faktisk udgør det fysiske salg nu kun 12 procent.

Nyt musik på Apple Music

Nyt musik på Apple Music

Markedet for den fysiske musik i form af særligt CD’er er kraftigt nedadgående. Det betyder ikke kun, at pladesamlingerne i de danske hjem fylder mindre i dagligstuen – faktisk er de nærmest ved at være usynlige.

Tal for årets første seks måneder, fra brancheorganisationen Ifpi, viser, at hele 88 procent af den samlede omsætning for salg af musik i Danmark nu kommer fra enten diverse streamingtjenester eller download. Det skriver DR.dk.

Sådan skal Spotify klare sig mod Apple Music

Det betyder altså også med andre ord, at det kun er 12 procent af indtægterne, der kommer fra salg af fysiske produkter som CD og LP.

– ”For fem år siden var streaming en marginal indtægtskilde for musikselskaberne. I dag udgør streaming 72 procent af musikselskabernes omsætning fra indspillet musik. Det er en spektakulær udvikling, som vidner om, at både branchen og forbrugerne er gået nye veje inden for de seneste år,” det siger Ifpi’s direktør, Jakob Pleisner Mathiasen.

Der er heller ikke nogen tvivl om, at tjenester som særligt Spotify og iTunes, samt Wimp og nu Apple Music står bag en kæmpe revolution.

Ser vi tilbage på det fysiske salg af musik for de første seks måneder sidste år (2014), så er det gået tilbage med 35 procent. Downloads er faldet med 13 procent, mens streamingindtægterne er de eneste der er gået frem, hvilket de er med 14 procent.

Tallene viser, at danskerne streamer mere end 800.000 forskellige titler om dagen og på en uge bliver det til mere end 100 millioner sange.

Mere til historien

Skal man tro de seneste rygter, så er det kun omkring hver anden af de der har benyttet sig af den tre måneder gratis prøveperiode, som Apple tilbyder på deres nye satsning – streamingtjenesten Apple Music.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.