Derfor vælger vi en iPhone (eller Android)
Hvorfor vælger nogle en iPhone og andre en Android? iPhone-køberne drives af varemærket, mens Android-køberne går efter specifikationer.
Køberne af en iPhone er ligeglade med kameraets kvalitet, mens Android-køberne ikke synes varemærket er vigtigt, ved valg af den næste smartphone. Det fastslår en undersøgelse Telia og YouGov har foretaget på opfordring fra MereMobil.dk.
Det vigtigste for en Android-køber er styresystemet og størrelsen på telefonen, samt skærmen og kameraets kvalitet. Hukommelsen vægter også på top fem.
Blandt iPhone-brugerne er det overraskende, at kameraets kvalitet ikke indgår blandt de fem øverste pladser. Her vægter hukommelse, design og størrelse højere.
Salget af iPhone styres af brandet
Købet af en iPhone styres for næsten halvdelen køberne (45 procent) af Apples varemærke, der er Interbrand’s internationale brandundersøgelse var verdens stærkest varemærke i både 2013 og 2014.
– ”Der er nogle ret interessante resultater i undersøgelsen, der afslører, at iPhone-brugere i højere grad vægter mærket – altså selve Apple-brandet – og designet meget højt. Det kan vidne om en meget emotionel tilgang til valget af smartphones, hvor følelserne og æstetikken er i højsædet,” siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia.
Styresystemet er næst-vigtigst for iPhone-folket, hvilket nok kan indikere vigtigheden af noget man kender, og samspillet med Apples øvrige produkter.
En anden årsag til iPhone-valget kan måske også findes i virksomhederne. Tal fra The Knowledge Academy har tidligere vist, at 9 ud af 10 virksomheder understøtter Apple i organisationen.
– Baggrund: Dengang iPhone kom til Danmark
Varemærket er ikke vigtigt på Android
Smartphones baseret på Android vælges ud fra styresystemet, og ikke varemærket. Det er altså vigtigere det er en Android-telefon, fremfor om der står Samsung, Sony eller Huawei på det. Køberne denne gruppe kan altså godt være loyale over for Googles system og services, men ikke over for varemærket.
De primære årsager til mobilvalget har en teknisk tendens.
– ”I kontrast til Apple-fansene lægger andre smartphone-brugere i højere grad vægt på mere hardcore specifikationer. Mærket på producenten er slet ikke i denne gruppes top fem, så det lader til, de lettere kan shoppe rundt mellem mobiler fra både Samsung, Sony, Huawei og andre producenter, som kører Android,” vurderer Christoph Nørgaard.
Han mener Android-køberne har en mere rationalt tilgang til mobilvalget, frem for en emotionel som hos Apple.
– Tip: Sådan forlængede jeg batteritiden på min Android
Mere til historien
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er udført 1014 CAWI-interviews med danskere i alderen 18-74 år, der har en smartphone. Periode: 12. – 17. juni 2015.
Læs også:
– 10 facts om Apple du måske ikke kender