Sony har tiltagende vind i sejlende

Regnskab: Sony har trods megen modgang i 2014 fået medvind i sejlende efter et boom i salget af smartphones i Q4 2014.

Sony har gennem 2014 og ind i 2015 fået megen omtale, ikke mindst på grund af de mange hackerangreb som selskabet har været udsat for på flere fronter. I den senere tid er Sony blevet angebet på både deres PlayStation platform, samt deres filmselskab.Sony_HQ

Men nu kan Sony melde om lys for enden af tunellen, med et bragende godt salg i fjerde kvartal 2014. Her solgte Sony hele 12 millioner smartphones på det globale marked. Dette er en stigning på 27 procent, set i forhold til samme periode i 2013, det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

– TEST: Sony Smartwatch 3 test – holdbart men sløvt

Det stigende salg af smartphones såvel som PlayStation enheder og kamera sensorer har betydet, at Sonys nettoresultat er steget med knap 238 procent i fjerde kvartal 2014, holdt op mod samme kvartal 2013.

Selvom fjerde kvartal var årets bedste for Sony, har selskabet alligevel måtte se et nettotab på hele 1,4 milliarder dollars. Det har betydet, at selskabet må holde fast i beslutningen om, at nedskære staben med mere end 2.000 ansatte, alene i den mobile afdeling vel og mærke. Om årsresultaterne kommer til at betyde nedskæringer i andre afdelinger, og i så fald hvor mange, er uvist.

– Sony udfordrer Apple og Samsung

Trods de massive nedskæringer vil Sony Mobile stadig operere med hele 5.000 ansatte. Sony selv kalder nedskæringerne for omstruktureringer.

Årets mange angreb på PlayStation platformen har givet mange sure brugere, hvilket har kostet Sony store pengesummer, ligeså med filmen The Interview, der blev lækket inden biograferne kunne fremvise filmen.

De mange angreb har betydet, at Sony har valgt 15 millioner dollars til at dække over tabet fra angrebet på Sony Pictures og filmen The Interview.

Kilde: Androidcentral.com

Læs også:
– Det koster det nye Sony Smartwatch 3
– Spotify skal levere musikken til Sony
– Sony på vej med Google Glass konkurrent

Mere til historien

Trods stigning i salget af smartphones i fjerde kvartal 2014, oplever Sony fortsat stort pres på hjemmemarkederne. Sony har derfor udtalt at de i 2015 vil strømline deres smartphone-serie og satse på high-end produkter og have fokus på et øget salg i det amerikanske marked.

Sony har hævet prisen på PlayStation 5 i USA

Sony har meldt sig ind i rækken af konsolproducenter, der hæver prisen på deres produkter. 

(mere…)
Andel samler kræfterne: Fusion skal accelerere den grønne omstilling

Clever og Watts fusioneres med Andel Energi.

(mere…)
PlayStation 5 runder 80 millioner solgte enheder

Sonys seneste spilkonsol, PlayStation 5, fortsætter sin succes.

(mere…)
Xperia er stadig vigtig for Sony – er den vigtig for kunderne?

Sony har med Xperia-serien ikke nogen stor succes.

(mere…)
Sony WH-1000XM6: Fremragende musik og stilhed | TEST

TEST: Med genindført foldefunktion, magnetlukket etui og markedsledende støjreduktion beviser Sony WH-1000XM6, at XM-serien fortsat sætter standarden for premiumlyd.

(mere…)
Sony WF-C710N er et billigt headset med omsluttende lyd | Test

TEST: Prisen er ikke særlig høj, men det er lydkvaliteten tilgengæld. Læs her mine oplevelser med Sony WF-C710N.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram