Fri adgang til SMS’er og billeder på hver anden mobil
Hver anden dansker går rundt med en telefon, hvor der frit er adgang til SMS-beskeder og billeder.
Lidt under hver anden dansker (43 procent) går rundt med en telefon, hvor alle frit og uhindret kan få adgang til indhold som SMS-beskeder, Facebook, mails og billeder.
Særligt adgangen til mailen er kritisk, da uvedkommende let kan overtage din identitet, på Facebook og andre sociale medier. E-mail benyttes nemlig oftest til nulstilling af password og ændring af andre vigtige kontooplysninger.
Derimod er det mindre kritisk, men stadig ubehageligt, med den lette adgang til alle de personlige fotos og videoer.
Tallene kommer fra en analyse TNS Gallup har udført for Gjensidige Forsikring.
Særligt i region Syddanmark er skærmlås ikke noget ret mange går op i. 51 procent svarer i dette område nej til, at de har skærmlås med kode på telefonen. Det område hvor flest bruger skærmlås er i Hovedstaden hvor 64 procent har låst mobilen.
– Tip: Sådan låser du din iPhone
Manglende viden om forsikring
Godt hver anden (52 procent) indikerer i undersøgelsen manglende kendskab til, hvordan forsikringen dækker hvis telefonen bliver stjålet eller går i stykker.
20 procent ved slet ikke om de har en forsikring, der dækker telefonen, men det mener Gjensidige, kan være et udtryk for, at mange ikke ved, hvordan den forsikring de har, dækker.
– ”Vi ser ofte, at mange ikke ved, hvordan deres forsikring dækker. Normalt vil indboforsikringen dække, hvis man får stjålet ting. Det gælder også telefoner. Oftest skal man have en ekstra forsikring, hvis man også vil være dækket mod funktionsfejl og skader,” siger Kim Rud-Petersen, koncerndirektør i Gjensidige Forsikring.
Skulle du være uheldig og miste din telefon, er der gode råd at hente, i vores artikel om, hvad du skal gøre, hvis mobilen bliver stjålet.
– Forsikring: Hvis barnets iPad går i stykker på skolen
Mere til historien
Hvilke regler der gælder, og hvilke rettigheder man har, hvis telefonen går i stykker, er mange ikke bekendt med. Det viste en undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tidligere. Derfor undlader mange en reparation, og køber i stedet en ny telefon. Læs eventuelt vores artikel om emnet her.