TDC genopliver Blockbuster i dag
Med 5.000 film på hylderne genopliver TDC i dag Blockbuster som en digital filmtjeneste med fokus på premierefilm.
I sommeren 2014 lukkede de sidste Blockbuster Video butikker i Danmark. Udviklingen har overhalet, det mangeårige fænomen med fysisk filmleje. Tjenester som Netflix og HBO har været med til at lære danskerne, og filmkiggere over hele verden, at film sagtens kan leveres digitalt fremfor på et fysisk medie.
Tilbage i januar 2014 købte TDC de danske rettigheder til varemærket Blockbuster, som i dag slår dørene op til en ny digital tidsalder, skriver flere medier. På Blockbusters Facebook-side stod der mandag, at tjenesten åbner senere i denne uge, hvilket altså er i dag.
Ifølge Blockbuster.dk vil der være 5.000 filmtitler i kataloget. Mediawatch skriver 6.000 titler, hvoraf omkring 1.500 er danske.
Priserne på udlejning ligger fra 29 krone. Film kan købes for omkring 149 kroner stykket. Priserne varierer fra titel til titel.
Hurtig adgang til premierefilm
Kunderne skal have adgang til køb eller leje af nye filmtitler samme dag, som DVD-udgaven er i butikkerne. Det har TDC tidligere fortalt var ambitionen med Blockbuster.
– ”Fra de nyeste film vises i biografen, til de kan ses på de forskellige abonnementstjenester, går der typisk et par år, og det er der mange, der ikke vil vente på. De vil se filmene, mens de stadig er nye og vil gerne betale det ekstra, det koster,” sagde den nu tidligere TDC koncerndirektør Anders Jensen i januar til MereMobil.dk.
TDC forventer en nettoomsætning på 100 millioner kroner i Blockbuster. Det svarer, ifølge Finans.dk, til mindst 2,5 millioner udlejede premierefilm eller 840.000 solgte film.
– ”Markedet for DVD-salg falder bort, men hvor går man så hen, hvis man vil se de nyeste film? Vi tror der er et hul i markedet,” har Ulf lund, mediedirektør, TDC Group, sagt til Finans.dk.
Sydbanks senioranalytiker Morten Imsgaard vurderer overfor Mediawatch tallene som ”voldsomme, men ikke urealistiske”.
Indhold skaber succes
Hvis TDC skal have succes med Blockbuster, er indholdet altafgørende.
– ”Det handler om indhold, indhold, indhold. Med det rigtige indhold, kan der skabes en unik plads på markedet for udlejningsfilm i Danmark,” siger Michael Friis Jørgensen, analytiker i Alm Brand til Finans.dk.
TDC har indtil videre indgået en aftale med Nordisk Film, der er Danmarks største filmdistributør.
Tjenesten vil ramme både de største og mindste skærme. Det vil sige via applikationer til Android, iOS (iPhone og iPad). Med et smart-TV fra Samsung, LG, Sony, Philips eller Panasonic kan Blockbuster benyttes via den indbyggede app i TV’et. På et senere tidspunkt kommer der også understøttelse af PlayStation 3 og 4. Desuden kan tjenesten benyttes via computere.
Mere til historien
I 1996 kom Blockbuster til Danmark. Efterfølgende blev Blockbuster den største butikskæde med salg og udlejning af film og spil.