Vi køber flere dagligvarer på nettet
Dagligvarehandlen på nettet er stigende, men udgør fortsat en meget lille del af netomsætningen.
Den danske e-handel er stadig en branche i udvikling og selvom dagligvarehandlen stadig udgør en lille andel af det samlede netsalg er dagligvarer en stigende kategori.
Dansk e-handelsanalyse for august 2014 viser at ”Dagligvarer, mad og drikke” udgjorde 7 procent af nethandlen, hvilket er det højeste niveau nogensinde.
Udover dagligvarer indeholder kategorien også pizza, vin, spiritus, delikatesser og madvarer på abonnement. Dagligvarerne udgør 35 procent af dette forbrugsområde.
– Derfor falder omsætningen på din webshop
Dagligvarehandlen har i flere år ligget på 2-4 procent af den samlede nethandel, så syv procent er da en fremgang, som er til at få øje på.
Potentialet for dagligvarer er stort. Vi køber varer for omkring 100 milliarder kroner om året inden for denne kategori, og et skøn fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel viser, at salget på nettet lige nu kun udgør omkring 2 milliarder kroner i år.
Generelt viser alle tendenser, at e-handlen ikke længere kun foregår foran den traditionelle computer. I højere og højere grad handler vi direkte fra smartphonen.
– Podcast: Mindst 10 gode råd til din webshop
Mere til historien
Post Danmark bringer mange af netpakkerne ud til forbrugerne, og her oplever man en stigende efterspørgsel på distribution af dagligvarer.