Derfor falder omsætningen på din webshop

TIP: Omsætningen falder på din webshop selv om der handles mere og mere online. Hvorfor? Du er ikke klar til de nye forbrugere.

m-commerce e-handel webshop

M-commerce, e-handel på mobilen, er i kraftig vækst og mange shops er ikke klar.

E-handlen er i fremgang. Dansk e-handelsanalyse der udgives af FDIH fortæller om en vækst på cirka 14 procent i 2013, svarende til 7.7 milliarder kroner, sammenlignet med 2012.

Når omsætningen er steget fra 54,7 milliarder kroner i 2012 til 62,4 milliarder kroner i 2013, hvorfor er omsætningen på min webshop så faldet, spørger du.

Der kan naturligvis være mange årsager til, at netop din webshop klarer sig dårligere. Måske bruger du mindre tid på den, varerne er ikke længere aktuelle eller du har fået negativ omtalt fra kunderne.

Hvis ikke det er tilfældet, så tag et kig i Google Analytics. Sandsynligvis forsvinder kunderne fordi din webshop fungerer elendigt på en smartphone eller tablet.

Kunderne shopper via smartphonen

I dag handler mere end hver femte dansker fra smartphonen og hver fjerde fra en iPad eller anden tablet. Det viser tal som Userneeds har leveret i en undersøgelse til Dwarf, baseret på e-handel i 2013.

I 2011 udgjorde handel på smartphones kun syv procent. I 2013 var den steget til 19 procent.

Når vi ser generelt på trafik til websites via smartphones og tablets, er udviklingen også tydelig. Ifølge Danske Medier Research havde eksempelvis DR.dk over én million besøg i maj 2014 fra en tablet. Brugertallet via web er 1,7 millioner, mens smartphones placerer sig lige under én million. Ekstra Bladet og BT har nu næsten lige så mange besøg fra en smartphone, som fra en desktopcomputer.

Udviklingen får mange virksomheder til at tale om ”mobile first”-strategi hvor oplevelsen på mobilen prioriteres højere end på web.

Podcast: Mindst 10 gratis tips til din webshop

Store webshops er ikke mobilklare

Kunderne kan ikke overskue en desktopbaseret website på en smartphone, og hvis det er hvad du har at tilbyde, er det ikke underligt, hvis omsætningen falder. Den gode nyhed for dig er, at heller ikke meget store virksomheder kan finde ud af det.

Her er fem eksempler:

  • TDC: Umiddelbart flot mobiltilpasset forside, men når der klikkes på et produkt, indlæses en desktop-side.
  • Telia: Mobiltilpasset website der funger på iPhone. Men indlæses den på Windows Phone er det vanskeligt at scrolle på forsiden, uden at klikke på noget forkert.
  •  Stylepit: Leverer en mobiloptimeret side, men forsiden er kedelig, uinspirerede og tekstbaseret.
  •  Startour: Rimelig tilpasset side, men det vigtigste, bestil/køb-knappen, fungerer ikke, og når der klikkes på ”Vores rejser” indlæses desktop-websiten.
  •  Billetlugen: Taber alt på gulvet. Kunderne præsenteres på desktop-versionen på smartphonen.

Rapport: Netbutikker skal stramme op

Screenshots fra mobilen

Er din shop mobilklar?

Markedet udvikler sig hurtigt. 26 procent af alle dem som handler online søger oplysninger via en mobil eller tablet før købsbeslutningen. 17 procent køber via en mobil enhed, og tallene stiger, skriver Spacey.dk.

I USA er den mobil e-handel, også kaldet m-commerce, eksploderet over de seneste fire år, men konverteringsraten er, ifølge en undersøgelse som Spacey.dk henviser til, temmelig dårlig.

Det er nærliggende at sætte lighedstegn mellem dårligt mobiloptimerede webshops og manglende salg og deraf faldende omsætning.

Tro ikke, at dine kunder blot søger efter et produkt på mobilen, og bagefter tænder den rigtige computer, for at købe. Særligt ikke, hvis dine konkurrenter har styr på webshoppen, så er det dem, som løber med omsætningen.

Podcast: E-handlen i Danmark bliver mobil

Mere til historien

Det første skridt på vejen til en bedre omsætning i webshoppen er, at du selv prøver at benytte din egen butik fra en smartphone og en tablet. Prøv med en bred vifte af produkter – iPhone såvel som Android og Windows Phone. Siden opleves ikke nødvendigvis ens på alle telefoner – heller ikke selvom de benytter samme styresystem.

Læs også:
Flere artikler om e-handel


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.