Microsoft: Udgiveren har ansvaret for falske apps

Frit spil for falske apps. Udgivelser i Windows Store tjekkes ikke for krænkelser af varemærkerettigheder. Ansvaret ligger hos udvikleren, lyder det fra Microsoft.

Microsoft: Udgiveren har ansvaret for falske appsVaremærkekrænkelser og falske apps i Windows Store og Windows Phone Store, har Microsoft vanskeligt ved at gøre noget ved, med mindre applikationen bliver anmeldt.

Det er essensen i et svar til MereMobil.dk, som opfølgning på dokumentationen af, at den amerikanske IT-gigants app stores er fyldt med falske apps, der snylter på kendte varemærker, udgiver sig for noget de ikke er og endda tager penge for det.

Microsofts app-stores er fyldt med falske apps

En trænet IT-bruger kan godt gennemskue at ”iTunes Player App” i Windows Store nok ikke er ”iTunes” fra Apple, men helt almindelige forbrugere, der ikke arbejder professionelt med IT-området, kan have yderst vanskeligt ved ikke at downloade noget forkert.

Eksemplerne på falske apps er alen lang. Adobe Flash Player, Google Chrome, WhatsApp, Google+ og mange mange andre er at finde i Windows Store på Windows 8, og problemet er lige så stort i Windows Phone Store på telefoner, som Lumia-serien, med styresystemet Windows Phone.

Microsoft: Udgiveren har ansvaret

I princippet kan enhver udvikler udgive applikationer der bruger kendte logoer, varemærker og navne i titler og beskrivelser, uden det får konsekvenser – i hvert fald ikke i første omgang.

– ”Vores betingelser er, at det er app-udgiveren, der har svaret for, at alle rettigheder bliver overholdt og rettighedshavere ikke bliver kompromitteret. Hos Microsoft har vi ikke forudsætningerne for at tjekke, om der foreligger aftaler mellem app-udgiveren og rettighedshaveren. Derfor vurderer vi ikke dette forhold ved godkendelsen af nye apps,” skriver Microsoft i svaret til MereMobil.dk.

Microsoft oplyser videre, at deres holdning er meget klar. App-udbyderne skal respektere opretshavsloven.

Tester alle applikationer

Microsoft installerer og tester alle applikationer og spil inden udgivelse, men spørgsmålet om rettigheder behandler Microsofts godkendelsesteam altså ikke.

– ”Vi erkender, at der er områder, der stadig kan forbedres, og vi evaluerer løbende vores processor og politik på området, så vi både kan give plads til interesserede udviklere og samtidigt sikre, at vores brugere får den kvalitet, de forventer,” siger direktør for Apps & Platform hos Microsoft Danmark til MereMobil.dk.

I forhold til iOS og Android er Microsofts Windows Phone platform bagud på antallet af applikationer. Efter sommer offentliggjorde Microsoft tallet til at være 300.000 apps. Til sammenligning har de konkurrerende platforme rundet over én million applikationer hver.

Fotos: Falske apps i Windows Store og Windows Phone Store

Problemer hos Google og Apple

Både i Google Play Store og App Store hos Apple er der større eller mindre problemer med varemærkeovertrædelser. Begge steder kan der ved søgning på eksempelvis ”VLC” ses forskellige  apps der anvender logoet fra VideoLAN, der står bag den populære medieafspiller.

En af årsagerne er måske, at på Android og iOS, er alle de store varemærker inden for apps og spil allerede repræsenteret. På grund af den begrænsede udbredelse lever Microsofts app-butikker under radaren.

Hos Google er meldingen ellers tydelig – man må ikke krænke immaterielle rettigheder.

– ”Hvis man vil udgive sin app på Google Play skal man overholde vores programpolitik, herunder alle immaterielle rettigheder. Hvis man ikke gør det, står det Google frit for at fjerne app’en igen og ved gentagne brud lukke udviklerens konto helt, sådan er det,” fortæller Christine Sørensen, talsperson for Google i Danmark til MereMobil.dk.

Hun henviser yderligere til reglerne for Google Play.

Mere til historien

Der findes forskellige regler om varemærker rundt omkring i verden. At have en varemærkebeskyttelse i Danmark betyder ikke, at den gælder i f.eks. USA. I Danmark håndteres varemærker af Patent- og Varemærkestyrelsen.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.