Softwarefejl skyld i TDC-nedbrud

En kvart million TDC-kunder har i weekenden ikke kunne bruge deres mobiltelefon i udlandet pga. en softwarefejl.

TDC

TDC (Foto: MereMobil.dk)

TDC har atter åbnet op for roamingtrafikken efter en weekend, hvor omkring en kvart million danske TDC-kunder ikke har kunne benytte deres mobiltelefon i udlandet. Det oplyser TDC i en pressemeddelelse. Det skriver Computerworld.dk.

– “Det har taget længere tid, end vi havde håbet, og vi har trukket store veksler på vores kunders tålmodighed. Heldigvis har vi nu fået vores mange kunder i udlandet på mobilnettet igen, så de kan anvende deres mobil som normalt,” siger koncerndirektør Peter Trier Schleidt, TDC Operations.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Weekendens nedbrud betød, at TDC-kunder i udlandet hverken kunne SMS’e, tale eller benytte mobildata fra i fredags af.

 – Roaming: Det koster mobilbrug i sommerferi

Lørdag ved middagstid valgte TDC at lukke ned for al roaming i udlandet for, at kunne få driften stabiliseret. Derefter var det meningen, at danskerne skulle kobles på nettet igen – land for land, altså afhængigt af hvor i verden de befandt sig.

Dette gav dog problemer, da kunderne ikke blev koblet på igen i det vented omfang. Først søndag morgen lykkedes med hjælp af fagfolk fra Ericsson, Huawei og iBasis teknikerne at få styr på indkoblingen, så alle atter var på mobilnettet igen. Søndag morgen kom TDC-kunder i Tyrkiet med, hvilket var det sidste land.

– “Det er dybt beklageligt, at vi bliver ramt af denne type fejl på det tidspunkt af året, hvor der er flest danskere på ferie i udlandet. Jeg er ked af, at vi har forstyrret ferien og givet anledning til uro blandt familie og venner, som ikke har kunnet komme i kontakt med hinanden, mens det har stået på,” siger Peter Trier Schleidt.

 – TIP: Dataroaming – sådan slår du det fra

I første omgang var det ifølge TDC en softwarefejl, der startede en række udfald for en mindre gruppe kunder. Hvorefter man lukkede for roamingen for hurtigt, at få dem tilbage på netværket igen. Dette gav dog som bekendt en række problemer.

– “Der forestår nu et stort arbejde for os med at kortlægge præcist, hvad der forårsagede nedbruddet. Vi skal have det grundigt undersøgt sammen med vores leverandører. Vi vil gøres vores bedste for at undgå lignende fejl fremover,” siger Peter Trier Schleidt.

I alt var omkring 250.000 TDC-kunder i udlandet ramt af nedbruddet i weekenden.

Mere til historien

TDC oplyste i sidste uge, at de netop nu er godt i gang med at forbedre netværket herhjemme i samarbejde med Huawei.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.