Mobiltelefonen erstatter de orange nødtelefoner

Nødtelefonerne i vejkanten på blandt andet motorvejen benyttes sjældnere og sjældnere, da mobilen tager over. Men de sendes endnu ikke på pension.

Skilt "Höhenkontrolle" (højdekontrol) og Siemens-nødtelefon på A7 foran Elbtunnel (Kilde: Wikipedia)

Skilt “Höhenkontrolle” (højdekontrol) og Siemens-nødtelefon på A7 foran Elbtunnel (Kilde: Wikipedia)

Til trods for, at de orange nødtelefonerne i motorvejsrabatten rundt i landet benyttes under en gang i døgnet, så sendes de ikke på pension de næste år. Det skriver Dr.dk.

Det er udbredelsen af mobiltelefonen, som gør at nødtelefonerne bruges mindre og mindre.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Sidste år (2013) benyttede 258 bilister de orange nødtelefoner, hvilket er mindre end ét opkald i døgnet og en nedgang på mere end 60 procent fra 2010, hvor der blev foretaget 668 opkald fra nødtelefonerne rundt i Danmark.

Men formanden for Folketingets Transportudvalg, Benny Engelbrecht (S), er alligevel positivt stemt for at beholde systemet et stykke tid ud i fremtiden.

– “Det er en overkommelig pris for noget, der giver tryghed til dem, der kører på motorvejene. Der er jo folk, der ikke har mobiltelefoner, og der er også udlændinge, som har svært ved at forklare, hvor de præcis befinder sig,” siger han.

En afløser til de nuværende nødtelefoner kan også være på vej i form af systemet ecall-system, der via en sender i bilen giver direkte besked til alarmcentralen, hvis der sker et uheld.

Dog varer det noget tid før dette system findes i alle biler, hvilket også giver nødtelefonerne nogle års levetid endnu.

Også Vejdirektoratet er enige i den betragtning.

– “Vi har kontrakt frem til udgangen af 2017, så indtil da sker der ikke noget. I foråret 2017 skal vedligeholdelsesopgaven udbydes igen, og så må man tage stilling til, hvad der så skal ske,” siger Niels Erik Skov Nielsen, der er trafikdirektør hos Vejdirektoratet.

Mere til historien

Vi har også flere og flere gadgets med os i bilen, derfor skal vi også passe på bilbatteriet, som kan blive drænet.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.