Investerer Samsung for meget i Tizen?
Wearables: Google er angiveligt frustrerede over Samsungs investeringer i Tizen-platformen. Samsung bør investere mere tid i Android.
Ifølge forskellige kilder i den internationale mobilbranche er forholdet mellem Samsung og Google ikke altid det bedste. Samsung har sideløbende med Android brugt tid på Windows Phone, såvel som deres egen platform Bada og senest Tizen.
Gennem de seneste par år har vi set nogle ret lækre hardwaredesigns fra Samsung, på produkter som ikke har været baseret på Android. Derudover har Samsung lavet store tilpasninger i de Android-versioner, som anvendes på topprodukter som Galaxy S5 og Note 3, blot for at nævne et par stykker.
Det voksende marked for wearable gadgets har endnu engang vist, at Samsung har egne planer, som ikke nødvendigvis inkluderer Google. Eller rettere – Samsung lægger ikke alle deres æg i én kurv.
Platformsændring på smartwatches
The Information hævder, at Google topchef Larry Page har konfronteret Samsung med beslutningen om større investeringer i Gear 2 og Gear Fit, end Gear Live med Googles Android Wear som platform.
Ifølge Engadget vil Google have Samsung, som den største hardwarepartner, til at være mere dedikerede og give mere opmærksomhed til Android-platfomen.
Angiveligt skulle Google tidligere have forsøgt at tale Samsung fra at lancere smartwatches indtil Android Wear var klar. Som bekendt imødekom Samsung ikke dette, og sendte i efteråret 2013 deres første smartwatch, Galaxy Gear, på markedet.
Galaxy Gear kørte på en tilpasset Android-udgave, og i april 2014 annoncerede Samsung at de ændrede platformen til Tizen. De efterfølgende produkter Gear 2 og Gear Fit blev også baseret på Tizen.
– Test: Samsung Gear 2 – bedre end forgængeren
Forhindrer ændringer på Android Wear
Google forsøger angiveligt, at forhindre hardware-leverandører i at ændre på Android Wear og anvende det interface Google har designet.
Standardisering af Android Wear på tværs af producenter kan i nogle sammenhænge være gode, da det er med til at forhindre fragmentering, men producenter som eksempelvis Samsung, vil nok have et anstrengt forhold til det.
Samsung, HTC, Sony m.fl. har netop kastet meget energi i, at skabe en unik oplevelse af Android, for at skille sig ud fra konkurrenterne. Spørgsmålet er derfor om producenterne går egne veje eller retter ind efter Googles instruktioner.
Hvem sælger hvad?
I forbindelse med Google I/O 2014 tilbage i juni præsenterede Samsung og Google Gear Live, der netop så dagens lys med Android Wear.
– Læs mere om Samsung Gear Live
Det er dog utroligt vanskeligt, at finde ud af, hvem der har ansvaret for produktet. Google eller Samsung?
Ifølge Samsung står Google for salg og markedsføring af Gear Live. Til MereMobil.dk fortalte Samsung tidligere, at Gear Live ikke kommer til salg på det nordiske marked.
Google sælger i nogle lande Gear Live via deres webshop, men indtil nu står der, at produktet ikke er tilgængelig i vores markedsområde, når butikken besøges fra Danmark.
I sidste ende virker det underligt, at Samsung har fuld damp på helt egne produkter som Gear 2 og Gear Fit, mens Gear Live, der trods alt også står ”Samsung” på, er faldet ned mellem to stole.
– Test: Samsung Gear Fit – godt bud på fitness-tracking
Mere til historien
Det er et kendt problem for producenterne, at Google er vanskelige at samarbejde med. Det ses eksempelvis med Nexus-produkterne. Selvom der står f.eks. Samsung, LG eller HTC på har producenten ikke noget at gøre med produktet. Spørger vi LG om Nexus 5 henvises til Google – og spørger vi Google henviser de til LG. Dette gælder også de gange at andre producenter, har stået for Nexus-produkter.
Læs også:
– Web-TV: Mode og wearable skal elske hinanden