3: Ny datarekord på Roskilde Festival 2014
Det var ikke kun Rolling Stones, som fik danskerne i gang på årets Roskilde Festival. Teleselskabet 3 oplyser, at de endnu engang slog rekord for mobilbrug på årets festival.
Der var tryk på mobiltrafikken under årets Roskilde Festival, hvor der siden festivalens start den 28. juni gik 16,7 TB data, 1.931 millioner talekald og hele 2,98 millioner SMS-beskeder gennem 3’s netværk frem til den 6. juli, hvor festivalen officielt lukkede. I forhold til sidste år er det mere end dobbelt så meget data, 11 procent flere talekald og omkring samme antal SMS-beskeder.
– WEB-TV: Carrier Aggregation: Se fremtidens lynhurtige mobilnet
I festivalperioden var der cirka 53.000 3-kunder registreret på masterne i området, hvilket betyder hver enkelt kunde i gennemsnit foretog cirka 36 talekald, sendte 56 SMS-beskeder og brugte 316MB data i festivalugen.
– ”Igen i år har vi haft stor fokus på at opgradere og udbygge netværket på Roskilde Festival. Derfor var netværket også klar, da de ca. 53.000 3-kunder indtog festivalområdet. Og det fungerede over al forventning. Vi oplevede dog enkelte spidsbelastninger blandt andet foran Orange Scene, men det er forventeligt, når så mange mennesker er samlet på et lille areal. Det er vigtigt for os, at vores kunder har en god oplevelse på Roskilde Festival. Vi ved, at de bruger deres smartphones meget – og at det til festival er vigtigt både at kunne ringe til kæresten eller mor derhjemme, sms’e om mødetidspunkt med vennerne – og ikke mindst forevige koncerter og uforglemmelige øjeblikke på de sociale medier,” siger Stefan Ring Støhrmann, netværksansvarlig hos 3.
3 havde etableret 11 mastepositioner i området. Og der er kommet endnu to faste mastepositioner, to ekstra mobile master samt en opgradering af en eksisterende. Det er en forøgelse af netværkskapaciteten målt i frekvensmængde på over 1000 % siden Roskilde Festival 2011.
– BAGGRUND: Sådan bliver mobilnettene hurtigere
Derudover har 3 haft netværksfolk på døgnvagt både i København og på festivalpladsen 24/7 siden festivalen startede.
– ”Vi ville levere den bedste mobiloplevelse til vores kunder, og det mener vi, er lykkedes. Nu kan vi så begynde at overveje, hvordan vi kan forbedre dækningen yderligere næste år, for mobilforbruget kan kun blive endnu vildere,” siger Stefan Ring Støhrmann.
Mere til historien
Den travleste time på Roskilde Festivalen var for opkald mellem kl. 18 og 19 søndag den 29. juni, hvilket formentlig var fordi folk så småt kom til campingområdet og skulle finde hinanden.
Den time, hvor der blev sendt flest SMS-beskeder, var mellem kl. 20 og 21 torsdag den 3. juli, hvilket kan være fordi folk ville mødes og se Rolling Stones sammen – de gik på scenen kl. 22.
Lørdag den 5. juli mellem kl. 18 og 19 var der, hvor der gik mest data gennem netværket. 154 GB data blev det til der.
Travleste døgn var ifølge 3 fordelt således på talekald, SMS og data: Talekald: 275.300 opkald fredag den 4. juli Sms: 511.400 sms’er lørdag den 5. juli Data: 2.497 GB data fredag den 4. juli.