Telmore accepterer bøde på 25.000 kroner

Telmore har accepteret en bøde fra Forbrugerombudsmanden for ulovligt, at have kontaktet tidligere kunder om abonnementsaftaler.

Telmore, logo

Telmore

Telmore har accepteret, at skulle betale en bøde på 25.000 kroner til Forbrugerombudsmanden, da selskabets medarbejdere ulovligt kontaktede tidligere kunder, med tilbud om en abonnementsaftale. Dette førte til, at Forbrugerombudsmanden politianmeldte selskabet grundet nogle hændelser tilbage i november 2013.

Telmore er blevet politianmeldt for ulovligt telefonsalg

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Telmore har nu erkendt, at have kontaktet tidligere kunder uden at have et forudgående samtykke. Ifølge forbrugeraftaleloven må erhvervsdrivende, som udgangspunkt ikke ringe til forbrugere med henblik på salg af varer eller ydelser, medmindre forbrugerne selv har givet samtykke til dette.

Læs også: Telmore Play – nyt abonnement med film og musik

Teleselskabet har også oplyst, at forbrugerne kun havde givet samtykke til, at Telmore kunne kontakte dem med markedsføring via e-mail – og altså ikke telefon. Derfor har de også accepteret bøden på 25.000 kroner for fire ulovlige telefonopkald.

Telmore er dog langt fra det eneste selskab, som benytter denne metode lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Telmore lancerer 40 GB datapakke

– ”Telmore er desværre ikke det eneste selskab, som ringer forbrugere op uden samtykke. Det er noget, jeg ofte får henvendelser om. I år har jeg derfor særligt fokus på at sætte ind over for selskaber, der ikke respekterer forbuddet mod telefonsalg,” siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Mere til historien

Telefonsalg er, som udgangspunkt forbudt, men der er få brancher, der ikke er omfattet af forbuddet mod uanmodet telefonsalg. Det drejer sig om salg af; abonnementer på aviser, ugeblade og tidsskrifter, bøger, forsikringer og abonnement på redningstjenester og sygetransport.

Du kan dog blive fri for disse opkald ved at tilmelde dig Robinsonlisten, der er et register over forbrugere, som har frabedt sig uanmodede reklamer. Dette gøres ved at kontakte CPR-registret i din kommune.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.