Indholdstjenester bliver fremtiden på mobilmarkedet

WEB-TV: Fremtiden ligger i indhold, siger Telmore. En analytiker er enig og mener konkurrenterne får svært ved at matche Telmore Play.

Rasmus Busk Telmore

Direktør i Telmore, Rasmus Busk (Foto: MereMobil.dk)

Når Telmore med deres nye abonnementsprodukt Telmore Play, lægger forskellige indholdstjenester sammen med mobilpakken, tager selskabet hul på et helt nyt konkurrenceparameter i det danske telemarked, mener Telmores direktør Rasmus Busk

– ”Det der foregår i mobilbranchen lige nu er fantasiløst, hvis vi skal være ærlige. Alle sælger de samme pakker. Telmore Play er fjerne generation af mobilprodukter. Jeg tror fremtiden kommer til at handle om indhold,” siger Rasmus Busk til MereMobil.dk.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Telmore Play giver kunderne, udover tale og data, adgang til en pallette af indhold.

Selve mobilabonnementet indeholder 5 GB data, fri sms/mms og fri tale. Oven på dette lægges 12 indholdstjenester. Blandt andet HBO Nordic, TV 2 Play, C More Play, Mofibo, Ekstra Bladet Ekstra, Euroman og en række andre.

– ”Jeg tror vores konkurrenter sidder og klør sig i håret, når de ser det her, og tænker, det var pokkers, nu er vi nødt til at gøre noget,” lyder det fra Telmore direktøren.

Læs flere detaljer om Telmore Play

Analytiker: Stærkt produkt – svært at kopiere

Tiltaget fra det TDC-ejede brand får en positiv modtagelse hos aktieanalytiker Morten Imsgard i Sydbank. Han mener, TDC har fundet sit bedste våben frem i kampen om kunderne.

– ”Abonnementet rammer TDCs konkurrenter, hvor det gør mest ondt. Jeg har svært ved at se, hvordan de skal finde et attraktivt modtræk. TDC har udnyttet sin dominerede position til at forhandle meget gode priser hjem hos indholdsleverandørerne. Det bliver svært at matche TDC’s forhandlingsstyrke,” lyder det fra Morten Imsgard.

Han mener yderligere, at TDC kan holde sig ude af priskrigen. Selvom TDC og Telmore fortsat vil tabe kunder i den prismæssige lave del af markedet, vil det blive opvejet af, at der kan stjæles langt mere attraktive kunder fra konkurrenterne.

Web-TV: Telmores direktør tror konkurrenterne er overraskede

Indholdet i pakken – måske flere tjenester på vej

Telmore Play giver adgang til følgende tjenester: HBO Nordic, TV 2 Play, Min Bio, C More Play, TELMORE Musik, Mofibo, Ekstra Bladet Ekstra, Politikken Web, Euroman, Eurowoman, Gastro og Rum.

Telmore vil ikke udelukke, at der i fremtiden kommer flere tjenester i pakken. Ej heller, at der med tiden kommer pakker til bestemte målgrupper.

Det tilsvarende Telmore abonnement uden indholdstjenesterne koster 169 kroner om måneden. Her tager konkurrenterne 139 til 199 kroner. Til sammenligning koster eksempelvis HBO 79 kroner om måneden, mens Mofibo ligger på 99 kroner. Dermed skal man ikke benytte mange af tjenesterne, før det nye tilbud fra Telmore bliver attraktivt.

Indholdet spiser af de 5 GB data abonnementet indeholder. Telmore mener dog ikke det er et problem. De lægger vægt på, at mange mobilbrugere i forvejen anvender wi-fi forbindelsen når de er i hjemmet eller på job.

Telmore Play har præmiere den 16 juni 2014.

Baggrund: Så mange megabytes bruger du fra datapakken

Mere til historien

Danskerne er generelt vilde med de forskellige online indholdstjenester. En undersøgelse fra TDC Group viser, at over halvdelen af danskerne mellem 21 og 50 år abonnerer på en online streaming tjeneste.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.