Hvad er vigtigst? Indhold eller pris?

KOMMENTAR: Telmore er i dag klar med en stor make-over.  Vil kunderne have et indholdsabonnement, eller det fortsat hvor mobilpakken er billigst, der er vigtigst?

Telmore Rasmus Busk

Telemores direktør Rasmus Busk (Foto: MereMobil.dk

Telmore indkaldte i sidste uge pressen, der skulle høre om det nye abonnementstiltag Telmore Play. Direktøren i teleselskabet, Rasmus Busk, brugte lejligheden til at lægge vægt på den store revolution, han mente abonnementet er i branchen.

– ”Velkommen til det nye Telmore,” var en af de formuleringer, han brugte ved præsentationen.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Telmore Play er et abonnementet, der inkluderer 12 digitale tjenester, som mobilkunden kan anvende i fuldt omfang. Det f.eks. muligt at se film fra HBO Nordic, indhold fra TV 2 Play eller læse bøger på Mofibo.

Det særlige er, at de tilknyttede tjenester kan anvendes i fuldt omfang, og ikke kun på mobilen. Brugeren kan dog kun logge på samme tjeneste én gang på hver enhed. Så ikke noget med at se HBO på både telefon og tablet samtidigt.

Direktør: Konkurrenterne er overraskede

Rasmus Busk mener konkurrenterne bør klø sig i håret, da indhold tilknyttet mobilabonnementet, ventes at blive fremtiden og det nye fokus, fremfor lave mobiltakster.

Morten Imsgaard, aktieanalytiker i Sydbank har i en analyse skrevet, at det TDC-ejede selskab har udnyttet sin enorme forhandlingsstyrke, og produktet er generelt meget svært for konkurrenterne at kopiere.

Når ret skal være ret, så har andre selskaber også i nogle sammenhænge indhold med i mobilpakken. Telia har løsninger hvor Spotify og HBO kan lægges på som ekstra tjeneste. 3 har Deezer og Telenor har WiMP. Så det er set før, blot ikke i et så stort omfang, som det Telmore nu tilbyder.

Indholdstjenester bliver fremtiden på mobilmarkedet

Hvad nu…

Mandag den 16. juni 2014 er datoen hvor en ny æra er sat i gang, ifølge Telmore.

Relanceret og opdateret hjemmeside, nyt indholdsabonnement som en del af mobilpakken til 249 kroner om måneden, og en ny datapakke-mulighed med 40 GB om måneden.

Nu er spørgsmålet så, om konkurrenterne i dag sidder i krisemøde eller afventer situationen.

Jeg synes, det er svært at gennemskue hvorvidt Telmore Play reelt er en revolution. Selvfølgelig kan det være en god løsning, hvis man i forvejen er kunde hos flere af tjenesterne, da der klart er tale om en besparelse.

Jeg har min tvivl om, hvorvidt mobilkunderne vil flokkes om det nye abonnement, eller om de foretrækker at adskille tingene, og fortsat blot fokuserer på, hvor de traditionelle mobilpakker er billigst.

Telmore lancerer 40 GB datapakke

Mere til historien

Danskerne er langt fremme i skoene hvad angår indholdstjenester. Mere end halvdelen af mellem 21 og 50 år har abonnement på en online streaming-tjeneste. Spørgsmålet er nu, om Telmore får held til at kombinere mobilminutter med indholdsminutter.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.