Tabletsalget ved at nå et mætningspunkt?

Den nyeste opgørelse for salgstallene for tablets er ved at være stabile, mens iPad mister terræn. Tager phablets over?

Opgørelse over Tabletmarkedet (Kilde: IDC)

Opgørelse over Tabletmarkedet (Kilde: IDC)

Tabletproducenterne ser ud til at gå en hård tid i møde, da kunderne tøver med at købe og storskærmstelefonerne og de såkaldte phablets ”spiser” af tabletmarkedet.

Nye tal fra analysebureauet IDC viser, at væksten i tablet salget kun er vokset med cirka fire procent i første kvartal 2014 sammenlignet med første kvartal 2013. Set i forhold til fjerde kvartal 2013, der inkluderer julehandlen, så er det et fald på næsten 36 procent. Det skriver Computerworld.dk.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Tablets vælges fremfor computer

IDC mener derfor, at salget i 2014 måske er på vej til at blive stabilt og væksten derfor ikke vil fortsætte.

– “Væksten i salget af smartphones med store skærme, og det faktum, at folk beholder deres nuværende tablet i længere tid end forventet, bidrager til det svage resultat i første kvartal. Samtidig har væksten i salg til virksomheder ikke kunnet opveje faldet i salg til forbrugerne,” siger Tom Mainelli, IDC Program Vice President, Devices and Displays.

 – Salget af Android-tablets oversteg iPad i 2013

Apple har længe været den bedst solgte tablet og fortsætter dog også med at indtage førstepladsen, deres markedsandel er nu faldet til 32,5 procent, men med et dalende salg. Salget af iPads alene faldt fra 19,5 millioner enheder i første kvartal 2013 til at være “kun” 16,4 millioner i første kvartal 2014.

 – Stærkt salg af iPhones men iPad falder

Mens det generelle salgstal af tablets er faldet, så er Samsung en producent, som vækser i deres salgs.

Mere til historien

Apples markedsandel er faldet fra 33,2 procent i fjerde kvartal 2013 til 32,5 procent i første kvartal 2014. Samsungs markedsandele stiger tilgengæld – og er fra forrige kvartal steget fra 17,2 procent til 22,3 procent.

Læs også:
iPads presser computeren i 2014


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.