Det mindste teleselskab fører på mobildata
Det mindste danske teleselskab transporterede over halvdelen af al mobildatatrafik i 2013.
Som vi tidligere har skrevet om på MereMobil.dk, så har danskerne forrygende appetit på mobildata. Forbruget af data på smartphones og USB dongles/mobile bredbånds router er steget med raketfart, men ikke alle selskaber har taget deres del af væksten.
Erhvervsstyrelsens telestatistik for andet halvår 2013 viser nemlig noget meget interessant, når man dykker lidt ned i tallene. Den samlede mobile datatrafik er ifølge Erhvervsstyrelsen steget med 68,1 procent. Mængden er gået fra 40.900 TB data i 2012 til 68.800 TB data i 2013.
Ud af den store stigning i datatrafik er væksten fra dedikerede dataabonnementer (USB dongles/mobile bredbånds routere) dog kun steget med 38,1 procent - fra 24.900 TB data i 2012 til 34.400 TB data i 2013.
3 er stadigvæk kongen af mobildata
Det virkelig interessante er dog, at teleselskabet 3 stadigvæk er kongen på mobildata med en markedsandel på hele 54,3 procent i andet halvår 2013, hvis man udelukkende kigger på dedikerede dataabonnementer.
Dette skal ses i forhold til selskabets samlede markedsandel for dedikerede dataabonnementer på 32,9 procent. 3 flytter altså en uforholdsmæssig stor mængde data gennem selskabets mobilmaster sammenlignet med konkurrenterne.
Kigges på såkaldte standard- og tillægs-dataabonnementer, hvilket vil sige normale abonnementer til smartphones, så er fordelingen af dataforbrug noget mere jævnt fordelt selskaberne imellem.
Her ligger dataforbruget imellem de enkelte teleselskaber rimelig jævnt fordelt, men igen springer det i øjet, at 3 sidder på hele 21,6 procent af datatrafikken, selvom markedsandelen er relativt begrænset. TDC på den anden hånd sidder med hele 44,7 procent af markedet, men transporterer kun 21,8 procent at den samlede datatrafik gennem selskabets mobilnetværk.
Kunderne hos 3 bruger i runde tal næsten fire gange så meget data via deres smartphones sammenlignet med kunderne hos TDC.
Telia fører over Telenor
Af andre interessante observationer kan det nævnes, at Telia sidder ganske solidt på datatrafikken fra dedikerede dataabonnementer sammenlignet med Telenor.
Telia og Telenor, der i dag har ét samlet 3G/4G netværk, sidder henholdsvis på 18,4 og 14,4 procent af markedet for dedikerede dataabonnementer, men Telias kunder bruger væsentlige mere data. Telia har 25,4 procent af den samlede datatrafik, mens Telenor kun har 12,4 procent.
Mere til historien
I nedenstående skema kan du se, hvordan forbruget fordeler sig mellem selskaberne.
Selskab | Andel af datatrafik på dedikerede dataabonnementer | Andel af dedikerede dataabonnementer | Andel af datatrafik på standard/tillægsdataabonnementer abonnementer | Andel af standard/tillægsdataabonnementer |
Hi3G | 54,3% | 32,9% | 21,6% | 12,2% |
TDC | 6,9% | 32,7% | 21,8% | 44,7% |
Telenor | 12,4% | 14,4% | 25,3% | 23,1% |
Telia | 25,4% | 18,4% | 24,6% | 15,8% |
Kilde: Erhvervsstyrelsens telestatistik 2. halvår 2013
Apple er fortsat markedsleder på smartwatch-markedet, men ikke når det gælder ”premium” smartwatches.
(mere…)KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.
(mere…)3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.
(mere…)Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.
(mere…)NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.
41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.
Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.
Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.
OnePlus skal sælge bedre
Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.
Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.
I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.
Kommer Oppo til Danmark?
OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.
Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.
Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.
Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.
LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen
I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.
Sidder på 17 procent
Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.
På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.
Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.
Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.
Mere til historien
Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.