Det mindste teleselskab fører på mobildata

Det mindste danske teleselskab transporterede over halvdelen af al mobildatatrafik i 2013.


Som vi tidligere har skrevet om på MereMobil.dk, så har danskerne forrygende appetit på mobildata. Forbruget af data på smartphones og USB dongles/mobile bredbånds router er steget med raketfart, men ikke alle selskaber har taget deres del af væksten.

Erhvervsstyrelsens telestatistik for andet halvår 2013 viser nemlig noget meget interessant, når man dykker lidt ned i tallene. Den samlede mobile datatrafik er ifølge Erhvervsstyrelsen steget med 68,1 procent. Mængden er gået fra 40.900 TB data i 2012 til 68.800 TB data i 2013.

Ud af den store stigning i datatrafik er væksten fra dedikerede dataabonnementer (USB dongles/mobile bredbånds routere) dog kun steget med 38,1 procent – fra 24.900 TB data i 2012 til 34.400 TB data i 2013.

3 er stadigvæk kongen af mobildata

Det virkelig interessante er dog, at teleselskabet 3 stadigvæk er kongen på mobildata med en markedsandel på hele 54,3 procent i andet halvår 2013, hvis man udelukkende kigger på dedikerede dataabonnementer.

Dette skal ses i forhold til selskabets samlede markedsandel for dedikerede dataabonnementer på 32,9 procent. 3 flytter altså en uforholdsmæssig stor mængde data gennem selskabets mobilmaster sammenlignet med konkurrenterne.

Kigges på såkaldte standard- og tillægs-dataabonnementer, hvilket vil sige normale abonnementer til smartphones, så er fordelingen af dataforbrug noget mere jævnt fordelt selskaberne imellem.

Her ligger dataforbruget imellem de enkelte teleselskaber rimelig jævnt fordelt, men igen springer det i øjet, at 3 sidder på hele 21,6 procent af datatrafikken, selvom markedsandelen er relativt begrænset. TDC på den anden hånd sidder med hele 44,7 procent af markedet, men transporterer kun 21,8 procent at den samlede datatrafik gennem selskabets mobilnetværk.

Kunderne hos 3 bruger i runde tal næsten fire gange så meget data via deres smartphones sammenlignet med kunderne hos TDC.

Telia fører over Telenor

Af andre interessante observationer kan det nævnes, at Telia sidder ganske solidt på datatrafikken fra dedikerede dataabonnementer sammenlignet med Telenor.

Telia og Telenor, der i dag har ét samlet 3G/4G netværk, sidder henholdsvis på 18,4 og 14,4 procent af markedet for dedikerede dataabonnementer, men Telias kunder bruger væsentlige mere data. Telia har 25,4 procent af den samlede datatrafik, mens Telenor kun har 12,4 procent.

Mere til historien

I nedenstående skema kan du se, hvordan forbruget fordeler sig mellem selskaberne.

Selskab Andel af datatrafik på dedikerede dataabonnementer Andel af dedikerede dataabonnementer Andel af datatrafik på standard/tillægsdataabonnementer abonnementer Andel af standard/tillægsdataabonnementer
Hi3G  54,3% 32,9% 21,6% 12,2%
TDC  6,9% 32,7% 21,8% 44,7%
Telenor  12,4% 14,4% 25,3% 23,1%
Telia  25,4% 18,4% 24,6% 15,8%

Kilde: Erhvervsstyrelsens telestatistik 2. halvår 2013


Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.