Android dominerer – men Google mister kontrollen

Der er ingen tvivl om, at Google dominerer smartphone-markedet med Android, men nye tal viser, at Google mister kontrollen over platformen.

Udenfor GooglePlex Android-bygningen, hvor de forskellige Android-figurer for versionerne står.

Udenfor GooglePlex Android-bygningen, hvor de forskellige Android-figurer for versionerne står.

Android er dominerende på smartphone-markedet og små 80 procent af de smartphones, som blev solgt i fjerde kvartal 2013 havde Android som styresystem.

– Milepæl: 1 mia. smartphones solgt i 2013

Men selvom det alt sammen ser godt ud, så er der nu også tal fra ABI Reasearch, der viser, at Google bør være urolige.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

For af de i alt 221,5 millioner Android-telefoner, som blev solgt i fjerde kvartal, så havde op mod en tredjedel af disse (71,1 millioner) nemlig en Open Source-version af Android, der altså ikke benytter Googles tjenester. Det skriver Bgr.com.

– Smartphone-markedet domineres af Android

Det er særligt i Asien og Indien, at producenterne benytter Android Open Source Project, men der får de ikke adgang til applikationsbutikken Google Play eller andre af Googles tjenester.

 – 3 ud af 5 Android-enheder har Android Jelly Bean

Så selvom det går godt for Google og Android, så burde Google altså være urolig for det voksende antal producenter, som fravælger Googles tjenester

Mere til historien

De Android-versioner, som ikke har adgang til Google Play, Gmail og andre af Googles tjenester, kaldes også ”forkede” – hvilket betyder at de er adskilt fra det originale produkt. Disse versioner er særligt benyttede i Asien, men man kan også købe Android-enheder i Danmark med disse versioner, det er tidligere set særligt på tablets i Aldi og Rema1000. Så ser du tablets til eksempelvis 899,- kroner, så er det formentlig en af disse typer.

Tags: ,

Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.