Flest mails læses på mobilen

Smartphonen bruges som aldrig før, ikke kun til sociale medier og SMS’er. Læsning af mail på telefonen har nu også overhalet PC’en. Det viser ny dansk undersøgelse.

Læsning af mail på iPad (Foto: Apple)

Læsning af mail på iPad (Foto: Apple)

Når danskerne er på farten, så bruges mobilen som aldrig før. Og med smartphonens indtog, så er det både Facebook, SMS-beskeder og internetsider der tjekkes oftere og oftere via mobilen. Men nu har læsning af mails på mobilen også overhalet computeren. Det viser en ny dansk undersøgelse, som er fortaget af email marketing virksomheden MailPlatform. Det skriver Dagens.dk.

– iPad og andre tablets presser computeren i 2014

– “På tværs af vore mere end 1.000 danske professionelle afsendere af nyhedsbreve, kan vi se en klar tendens, hvor mobile klienter nu står for over 50 procent af alle læsninger,” fortæller grundlægger Kim Østergaard.

MailPlatform har analyseret på mere end 150.000.000 afsendte nyhedsbreve, og der ses et klart billede af, at mobiler og tablets er i kraftig vækst, mens traditionelle klienter som Outlook Lotus Notes falder hver måned.

Det er også tydeligt, at det er iOS og Android, som dominerer de mobile enheder. De deler faktisk markedet pænt mellem sig på mobiltelefonen. Men Apples iPad er langt overlegen, når det kommer til læsninger på tablets – her står iPad for mere end 80 procent af læsningen.

– iPad Air – den ultimative tablet (minitest)

En anden tendens viser sig også, nemlig at nyhedsbreve åbnes flere gange. Tidligere åbnede man det kun på computeren. I dag åbner modtagerne måske nyhedsbrevet på mobile i løbet af dagen, for derefter at åbne det igen på enten en tablet eller computer. Dette sætter også krav til, at afsenderne af nyhedsbrevet benytter sig af et responsive design, som tilpasser sig dynamisk til den enhed der åbner dette.

– “For netbutikkerne og detailhandlen giver det nye muligheder for indsamling af viden, men stiller også nye krav til den mobile parathed af selve netbutikken. Det hjælper ikke meget, at vores skabeloner tilpasser sig, hvis modtagernes oplevelse videre mod et køb ikke er mobiltilpasset,” konkluderer Kim Østergaard.

Mere til historien

Du kan også tilmelde dig nyhedsbrevet fra MereMobil.dk – dette gøres her.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.