Kvinderne dominerer på Facebook mænd er på LinkedIn

Danskerne elsker Facebook, og det er klart det foretrukne sociale medie, men faktisk er det kvinderne der dominerer det sociale liv på nettet, viser en ny undersøgelse.

Facebook Logo

Facebook Logo

Danskerne har for alvor taget de sociale netværk til sig, og særligt Facebook er blevet en del af danskernes hverdag. En ny undersøgelse, som er foretaget af Epinion for Microsoft Danmark viser, at det særligt er de danske kvinder, der dominerer på Facebook og Instagram.

Det er næsten otte ud af ti danske kvinder, som har en Facebook-profil, mens det faktisk kun er gældende for lidt over seks ud af ti mænd. Kigger man på Instagram, så er forskellen endnu større, her har dobbelt så mange kvinder end mænd en profil.

- Brug Facebook uden GPS-tagging

Denne dominans på Facebook og Instagram kommer ikke som en overraskelse for it-entreprenør og forfatter Natasha Friis Saxberg.

- ”Når det kommer til teknologi, er kvinder og mænd grundlæggende forskellige. Kvinder er meget drevet af det sociale. Udover, at teknologien på en eller anden måde skal have et formål og gøre livet nemmere, så skal den appellere til kvindernes sociale gen. Netop Instagram og Facebook handler om at holde sig ajour med, hvad der sker i netværket og er gode værktøjer til at følge med i hinandens liv,” lyder det fra Natasha Friis Saxberg.

Mens kvinderne dominerer på Facebook og Instagram, så er mændene overrepræsenteret på LinkedIn og Twitter, hvor tre ud af ti mænd har en LinkedIn-profil, mod kun to ud af ti kvinder. Twitter er i den grad mere tiltalende for mændene, hvor knap dobbelt så mange mænd som kvinder har oprettet en profil.

Dette passer også med billedet af, at mænd grundlæggende er mere informationsdrevne og søger mere efter nyheder og information end efter ”socialt nærvær”.

Du kan også følge MereMobil.dk på de sociale netværk. Læs nærmere om hvor og hvordan her.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget for Microsoft Danmark af Radius Kommunikation via Epinions Danmarkspanel. I perioden 9. oktober til den 16. oktober 2013 blev der i alt indsamlet 999 interviews. Analysen er udført blandt danskere i alderen 18-75 år.

Mere til historien

Undersøgelsen viser også, at Googles sociale netværk, Google+, er nogenlunde lige repræsenteret og appellerer lige meget til begge køn. I alt benytter 48 procent af danskerne sig af Google+, men om alle er aktive på Google+, som socialt netværk, eller ”kun” har en profil for at kunne bruge Android-smartphones, YouTube-konti m.v. meldes der ikke noget om i undersøgelsen.

Læs også Apple har købt Twitter-analysefirma

Patentkrigen mellem Google og Sonos fortsætter

Funktionaliteten af ​​Sonos netop lancerede "Sonos Voice Control" er på spil i ny retssag mellem de to tidligere samarbejdspartnere Google og Sonos.

(mere…)
Opgrader dit gamle TV - Apple TV vs. Chromecast

GUIDE: Smart-TV-platformen på din fladskærm er langsom og ikke tidssvarende. Skal du købe Apple TV eller Chromecast?

(mere…)
Google Play runder 10 år – og får nyt logo

Det er 10 år siden, at Google ændrede Android Market til Google Play Store. Det fejres blandt andet med et nyt logo.

(mere…)
Google Maps giver elbiler den strømeffektive rute

Med en opdatering af Google Maps bliver det nemmere, at optimere brændstof eller strøm på sine ture.

(mere…)
Efter Chromebook-forbud: Ønske om klare regler

Både Kommunernes Landsforening og Dansk Industri er bekymrede efter Datatilsynets afgørelse om brug af Chromebooks og Google Workspace.

(mere…)
Nye funktioner: Brugerne på TikTok kan begrænse indholdet

TikTok forsøger endnu engang at gøre noget ved deres dårlige ry.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
1 Kommentar
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram