Apple iBeacon testes netop nu i Macy’s
Den amerikanske butikskæde Macy’s tester netop nu Apples iBeacon, som blandt andet giver muligheden for målrettet markedsføring.
Apples iBeacon, som er en trådløs teknologi med mange muligheder, testes netop nu i den amerikanske butikskæde Macy’s. iBeacon er en ny løsning, som er baseret på Bluetooth Low Energy (BLE), der blev gjort tilgængelig for iPhone-brugere med opdateringen af iOS 7. Denne løsning skal også kunne fungere på Android-mobiler. Det skriver Slashgear.com.
iBeacon gør det blandt andet muligt, at lave målrettet markedsføring mod kunder, hvilket kan være i form af rabatter eller fordelsprogrammer – kort sagt er hensigten at give dig lokationsbaseret information.
Det fungerer sådan, at kunderne installerer fordelsprogram-applikationen Shopkick (ikke tilgængelig i Danmark). Denne kommunikerer så automatisk med en sender, og registrerer når kunderne nærmer sig indgangen – og kommer så med en push-besked, om du skal åbne applikationen. Det skriver Mobilen.no.
Når du først har åbnet applikationen, så kan du både få tips om du nærmer dig dit favoritmærke, få special tilbud mens du er i butikker, og meget andet.
På nogle områder kan iBeacon anses at være en mulig udfordrer til Near Field Communication (NFC), i hvert fald når det gælder om at levere information direkte på mobilen. iBeacon er ikke testet, som mobilbetaling endnu.
– Podcast: Lær mere om mobilbetaling i Danmark
Sådan fungerer iBeacon
iBeacon fungerer ved, at der er en sender som smartphonen kommunikerer med. Selve iBeacon-senderen kan monteres på en væg eller en flade og koster kun omkring 40 dollars.
Med denne lave opstartspris er det derfor heller ikke utænkeligt, at flere butikker kaster sig over denne nye teknologi, og afprøver den.
Hvad kunderne synes om denne teknologi vil testen i Macy’s butikker i Herald Square (New York) og Union Square (San Francisco) fortælle mere om.
Mere om iBeacon og Macy’s testforløb:
Shopkick og Macy’s har lanceret deres iBeacon-løsning i et lukket beta, men vil åbne for alle kunder inden for nogle få uger – ligesom også Shopkick vil gøre løsningen tilgængelig for deres andre samarbejdspartnere.