Ingen mobil i timerne giver højere karakter
Ny forskning viser, at studerende lærer 10-20 procent mindre, hvis de forstyrres af deres mobil i undervisningen.
Det er de færreste mennesker, som kan sige sig fri for, at være bare lidt afhængige af deres smartphone. Vibrerer den eller blinker den, så vil de fleste have svært ved, at lade være med at se hvem der vil noget. Og det er uanset om man er midt i en samtale, sidder i et møde eller undervisningen på skolen er i gang.
Selvom man hurtigt kan tjekke, hvem der skriver og hvad de skriver. så går det overraskende meget ud over koncentrationen, hukommelsen og indlæringen. Det skriver DR.dk.
– Øget koncentration hos elever på mobilfrie skoler
Ny app klar til videregående uddannelsesinstitutioner
I et forsøg på, at hjælpe studerende er en ny app nu lanceret. Applikationen ”Hold” lanceres på alle videregående uddannelsesinstitutioner.
Applikationen belønner de studerende, som ikke benytter deres mobil på uddannelsesinstitutionen. De studerende kan optjene point, som kan benyttes til rabat på udvalgte produkter. Ingen mobilbrug i 20 minutter giver ét point.
Studerende forstyrres af SMS’er i undervisningen
Den amerikanske psykolog Bruce Henderson har sammenlignet flere videnskabelige forsøg, hvor man bevidst forstyrrer nogle studerende med få SMS’er i undervisningen. Efterfølgende har man testet deres indlæring i forhold til andre studerende, som ikke blev forstyrret.
– Smartphonen gør hjernen aldrig logger ud
Konklusionen på dette er, at studerende lærer 10-20 procent mindre, hvis de forstyrres i undervisningen. Det svarer i en eksamenssituation til at gå 1-2 karaktertrin ned.
– ”Studerende bør være opmærksomme på, at selv nogle få kortvarige forstyrrelser af telefonen reducerer deres indlæring markant,” siger professor Bruce Henderson fra Western Carolina University.
– Smartphone-afhængighed kan afsløres med ny app
Når vi multitasker, eller tror vi gør, så skifter hjernen bare hurtigt opmærksomheden mellem flere ting. Hjernens proces med at skifte opmærksomheden frem og tilbage går dog ud over vores samlede kognitive belastning – og dermed hukommelsen og indlæringen.
– ”Multitasking er kun muligt i et meget begrænset omfang, og både i og udenfor et undervisningslokale vil ens indlæring blive reduceret svarende til det omfang, som man forsøger at multitaske,” siger Bruce Henderson.
Mere til historien
Særligt de unge bruger meget tid med smartphonen. En ekspert advarer mod forbruget og giver fem råd mod smartphone afhængighed.