Adblockers hitter i Apples App Store
Med iOS 9 har Apple åbnet op for reklameblokering, og det ses på App Store, hvor adblocker apps hitter netop nu.
I onsdags frigav Apple den nyeste iOS-opdatering, der for første gang giver iOS-brugere muligheden for at blokere reklamer på diverse hjemmesider.
– Så er den her – iOS 9 er klar til download
Selvom muligheden er helt ny, så er forskellige adblocker-applikationer blevet utrolig populære også i Danmark. I top 50 på betalingsapplikationer finder vi aktuelt fire forskellige adblocker-applikationer.
I skrivende stund er applikationen ”Peace” den mest populære applikation ved betalingsapplikationer til trods for den koster 25 kroner. Vi skal ned på 16. pladsen for at finde den næste adblockerapplikation ”Crystal” – denne koster 8 kroner. Og også ”Purify” applikationen er at finde i top 50, den indfinder sig på 37. pladsen og koster 29 kroner. Sidst men ikke mindst er der ”Blockr” applikationen på plads nummer 46, som koster 8 kroner at downloade.
Alle disse applikationer fjerner diverse reklamer på websites når der surfes rundt. Det kræver nu ikke mere end en applikation og et par indstillinger, så er reklamerne pist væk på din iPhone.
– Reklamefri browser til iPhone og Android
Screenshots fra “Peace” Adblocker applikationen
Ikke kun i Danmark
Det er ikke kun i Danmark, at alle disse adblocker applikationer er blevet et hit siden frigivelsen af iOS 9. Også i USA hitter blandt andet ”Peace” og ”Purify”
– Teleselskaber vil blokere reklamer på mobilen
Foruden de kan fjerne reklamer, så kan disse populære applikationer også indstilles så de beskytte brugerne mod at blive overvåget af diverse reklamenetværk og tracket af de klik de foretager på sociale netværk.
“Peace” og “Purify” har været henholdsvis den mest populære og fjerde-mest populære betalingsapplikation i den amerikanske App Store. Det skriver Recode.net.
Flere og flere blokerer reklamer
Denne reklameblokering er det seneste års tid blevet mere populært, men foruden det gør brugerne slipper for at se reklamer når de besøger forskellige websites, så vil det på sigt også underminere onlinemediernes indtægter.
Dermed kan det for flere websites blive umuligt på sigt at drive forretning på nettet, da der heller ikke er mange brugere, som er klar til at ville betale penge for indhold.
Vi forsøger også på MereMobil.dk, at være opmærksomme på antallet og udformningen af reklamerne, men ligesom andre medier er vi også nødt til at tænke på forretningen skal køre rundt.
Mere til historien
Tim Cook har desuden netop udtalt, at Appel forsøger at se nærmere på en løsning der gør, at brugerne kan slette ”bloatware”-applikationerne, der er forudinstalleret på iPhones fra salgsæsken.