Huawei fortsætter flot fremgang
Huawei har ingen grund til at kigge sig over skulderen. Seneste salgstal viser en stærk fremgang på flere nøglemarkeder.
Huawei smartphones har ikke mange år på bagen, under de europæiske himmelstrøg, men selskabet har brugt tiden fornuftigt, og kan derfor præsentere endnu en halvårsstatus med fremgang på flere nøglemarkeder.
Selskabet kan således offentliggøre, at de i årets første seks måneder, har formået at sælge intet mindre end 48,2 millioner smartphones globalt. En fremgang på hele 39 procent i forhold til samme periode sidste år.
– DR beklager nu fejlinfo i Huawei-program
Huawei har præsenteret en stigning i overskuddet med 87 procent til 7,23 milliarder dollars. Fortjenesten skal blandt andet findes i topmodel-segmentet, hvilket er atypisk for de markeder som Huawei har størstedelen af sit salg i.
I de senere år har det ellers været lavpris- og mellemklassen, der har været med til at drive en stigning i overskuddet hos flere producenter, på grund af den stigende interesse og økonomi i blandt andet Pakistan, Indien og andre udviklingsmarkeder.
Sigter mod ny milepæl
Huawei fortæller til The Wall Street Journal, at man har mere end fordoblet salget i hjemlandet, mens Europa, Afrika og Mellemøsten også har kastet et stigende salg af sig. Blandt andet nævnes Spanien og Italien som to store vækstmarkeder i Europa.
– Huawei P8 test – wauw-faktor på budget
I 2014 solgte Huawei hele 75 millioner smartphones, et tal der står nu står passé med 100 millioner solgte enheder inden for rækkevidde inden årets udgang.
Men vigtigst af alt for Huawei, så holder selskabet deres største konkurrent Xiaomi bag sig. Xiaomi har til dags dato ”blot” solgt 34,7 millioner enheder og står dermed ikke til at overhale Huawei inden årets udgang.
– Flere detaljer om Nexus-mobilen fra Huawei
Med udsigten til at producere den næste Nexus model, kan Huawei meget vel gå hen og blive svær at smide af tronen på hjemmemarkedet inden for den nærmeste fremtid.
Mere til historien
Rygterne vil vide, at Google har fået øjnene op for Huawei. Sidste år løb Motorola med udviklingen af Nexus 6, men måske er tiden kommet til at indgå i et samarbejde, om udviklingen af Googles næste flagskib og referencemodel for den kommende smartphone-sæson.