DR beklager nu fejlinfo i Huawei-program

Helt som forudset beklager DR ‘spionanklage’ overfor Huawei og TDC.

Huawei logo fra event i London

Huawei logo fra event i London

Med store kraftfulde overskrifter såsom Spionagemistænkt kinesisk telegigant har adgang til dine teleoplysninger og Tjek om du bruger en Huawei-driftet mast skabte Danmarks Radio rigtigt røre i andedammen.

Danmarks Radios påstand om, at “medarbejdere hos Huawei, der betjener 750.000 TDC-kunder, kan få adgang til følsomme informationer uden at være sikkerhedsgodkendte” blev livligt citeret af alverdens danske medier, og TDC fik ørerne i klemme blandt både almindelige danskere, politikere og medier.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

TDC var hurtige til at udsende en pressemeddelelse for at rydde de fleste misforståelser af vejen, men lige meget hjalp det, og skaden var sket. TDC var havnet midt i en shitshorm på både traditionelle og sociale medier, som politikere og medier lystigt spillede med på – med henvisning til Danmark Radio som troværdig kilde for historien.

Problemet var blot, at virkeligheden ikke var helt som Danmarks Radio beskrev, og at de store overskrifter med stærke ord som “Spionmistænkte” ikke helt kunne holde til et fakta check.

Vi pudser glorien

På MereMobil.dk valgte vi  IKKE at hoppe med på vognen – og vi skrev ikke en eneste artikel om sagen. Det gjorde vi ikke, fordi Danmark Radios troværdighed, når det gælder historier om teleområdet, mildest talt elendig.

På MereMobil.dk gik vi faktisk så langt, at vi i en kommentar fortalte vores læsere, hvorfor vi  ikke ville skrive om den absolut tophistorie blandt de danske medier. På MereMobil.dk var vi nemlig overbevist om, at Danmarks Radio endnu en gang var ude på tynd is, og derfor ville vi ikke være med til at smide mere brænde på bålet.

Og vi fik som bekendt ret, og derfor tillader vi os at pudse glorie, og samtidig pege fingre af Danmarks Radio.

Danmark Radio har helt som forudsagt beklaget, at historien ikke holdt til et nærmere eftersyn, og at selve omdrejningspunktet i historien – at Huawei har adgang til danskernes fortrolige teleoplysninger – ikke var korrekt.

Dermed kan historien tilføjes til den efterhånden lange række af telehistorier fra Danmarks Radio, der har indeholdt graverende, misvisende og direkte usande oplysninger, som Danmarks Radio med røde ører har beklaget og trukket tilbage.

Til almen information for vore læsere er her listen over fejlagtige artikler/indsalg, som Danmark Radio har helt eller delvist trukket tilbage indenfor de sidste to år:

Hos Teleselskabet 3 kender de alt til effekten, når dovne journalister slipper afsted med en halv vind. Det koster rigtigt mange penge.

Tilbage står faktisk kun spørgsmålet om, hvorfor Danmarks Radio brugte mere end to måneder på at ‘beklage’ fejlen i deres historie, når det var tydeligt allerede efter de første 24 timer, at hele grundlaget for historien mere end usikker?

En historie som blev gengivet som tophistorie i utallige danske medier, og som med stor sandsynlighed alvorlig har skadet omdømmet hos både Huawei og TDC.

Mere til historien

På MereMobil.dk er vi ikke bedre end alle andre, og vi laver også fejl, som skal rettes. Vi retter dog fejl med det samme, og kryber gerne til korset, hvis vi har fyldt vores læsere med løgn og latin.

Tags: ,

Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.