Eksperter: Swipp har svære odds mod MobilePay
Danske Banks mobilbetalingsløsning har sat sig godt og solidt på det danske marked. Flere eksperter spår Swipp svære odds mod MobilePay.
De danske banker kæmper i disse år om danskernes gunst på den mobile betalingsplatform. Tidligere var der flere spillere om vores interesse, men efter Swipps opkøb af teleselskabernes betalingsløsning kaldet Paii, er der reelt set kun to konkurrenter tilbage, MobilePay vs. Swipp.
Men det seneste halve år har for MobilePay været seks betydningsfulde måneder. Her har Danske Bank, ejer af MobilePay, været i gang med at smede jernet varmt, så kunderne nu kan bruge MobilePay i flere og flere detailbutikker, heriblandt Rema 1000, Bilka, Føtex og Netto.
Imens er der ikke sket meget nyt hos konkurrenten Swipp, der mest af alt har kastet om sig med visioner om stor konkurrence til MobilePay, på netop den kontaktløse betaling i detailhandlen, uden synlige resultater.
Det er derfor ikke overraskende, at én af telebranchens største eksperter, John Strand fra Strand Consult, til Buisness.dk, sår tvivl om Swipps chancer for at rokke ved MobilePays førerposition.
– ”Når man ser på kampen Swipp vs. Mobilepay, så får jeg ondt af Swipp folkene. Danske Bank har de facto skabt en standard og det, der startede med at ligne en kamp mellem VHS og Betamax, har udviklet sig i én retning, hvor Swipp gang på gang stiller sig op og siger, at nu kommer de og bider Danske Bank.”
– MobilePay med QR-koder kigger mod udlandet
Den enorme succes hos de danske forbrugere fortæller alt, argumenterer John Strand og tilføjer, at slaget over de andre banker er vundet.
– ”Bare det at så mange danskere (2,3 millioner, red.) har valgt Mobilepay, er et nederlag, som er helt ekstremt. Ejerne bag Swipp kan se og måle, at deres kunder er dem utro hver gang de bruger Mobilepay. I praksis har over en million danskere, som ikke er kunder i Danske Bank sagt, at en konkurrerende bank har en bedre løsning end deres egen bank,” forklarer John Strand.
Ifølge ham er der kun én endnu ikke funktionsdygtig konkurrent, der kan tage kampen op i mod MobilePay – det kontaktløse Dankort, baseret på NFC.
– ”Bankerne kan håbe og satse stort på at NFC udgaven af Dankortet vil skabe konkurrence til Mobilepay. Jeg tror, at den eneste seriøse konkurrent, der er til Mobilepay, er NFC udgaven til Dankortet, som dog savner, at jeg kan overføre penge til dig.”
Alt er endnu ikke tabt
Det er dog ikke lutter pessimisme der er blandt eksperterne. Henning N. Jensen fra konsulentvirksomheden Pluscon mener, at vejen frem er et billigere alternativ til MobilePay, en vej som Swipp allerede arbejder på i detailhandlen.
– MobilePay i flere supermarkeder
– ”Ja, jeg mener, at Swipp har en chance på grund af deres billigere prisstruktur. Men det afhænger af to ting: Hvordan Danske Bank sparker igen på prisen, og om butikkerne er villige til at have to eller flere betalingssystemer.
Fælles for Swipp og MobilePay er, at de er gratis at anvende som forbruger, mens detailhandlen må sluge et mindre beløb, for hver transaktion deres kunder foretager sig i butikkerne – et beløb som selvfølgelig render op i takt med udbredelsen af løsningerne.
Ifølge Buisness.dk koster en betaling i en butik 40-60 øre med Swipp, mens det med MobilePay koster én procent af beløbet, dog maksimum fem kroner per transaktion. Til sammenligning koster det de helt små butikker 57 øre, hver gang en kunde bruger Dankortet. Store butikker med mange transaktioner har en lavere omkostning per betaling, da omkostningen falder i takt med hver gennemført betaling.
Mere til historien
MobilePay er ikke kun stærk på mobilbetaling. For nyligt kunne selskabet præsentere et samarbejde med kvittering.dk der nu hedder Storebox, som gemmer og samler ens kvitteringer, også dem som ikke er gennemført med MobilePay.